Brânza de burduf este unul dintre cele mai falsificate produse de pe piața lactatelor, a avertizat Dorin Cojocaru, președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL). Această ”înșelătorie” însă urmează să se schimbe odată ce vor fi stabilite normele de aplicare pentru Legea Laptelui.
Dorin Cojocaru a declarat pentru emisiunea Agrostrategia, o coproducție TVR și Agrointeligența, că brânza de burduf este una dintre cele mai falsificate produse de pe piața lactatelor.
”Dacă ai pus conturul României, dacă ai pus drapelul, e Regulamentul 775 care prevede că originea lapte trebuie să fie din România. La normele pentru Legea Laptelui o să mai introducem niște definiții pentru produsele care se falsifică cel mai des.
Spre exemplu brânza de burduf. Eu personal și mulți dintre membri ai APRIL, fabrici cu renume, am atras atenția că brânza de burduf trebuie să aibă lapte de oaie. Deci 100% lapte de oaie categoria întâi, 65% categoria a doua. Dar am văzut cu 20% urdă. Hai măcar să aibă lapte de oaie, că nimeni nu-ți garantează sută 100% oaie, pentru că am observat că și pe la stână mai este câte o vacă legată pe acolo și omul îl amestecă (laptele – n.r.)”, a explicat Dorin Cojocaru.
Președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL) a explicat pe larg cum va funcționa Legea Laptelui, care a intrat în vigoare din 20 noiembrie ,și ce schimbări majore va aduce pe piața produselor care conțin lapte.
„Legea Laptelui o împărțim în două ca să înțeleagă mai ușor toată lumea: pentru consumatori, importanță și impact. Zona aceasta de alimentație publică, restaurante, pizzerii, patiserii, cofetării, nu erau acoperite de Regulamentul European 1169 care se referă strict la etichetarea produselor alimentare. În urma studiilor făcute și a controalelor din 2018, peste 90-95 % dintre patiserii aveau substituire de produs care este fals, conform Regulamentului 864.
Și atunci ne-am gândit cu toții să creăm o bază o bază juridică, un instrumentar pentru Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) care să poată să verifice dacă HoReCa, pizzerii sau patiseriile informează corect consumatorul, adică dacă există transparență, dacă acel și ștundel cu brânză conține într-adevăr brânză și nu e cheese analogue (înlocuitor de brânză n.r),
dacă pizza e cu mozzarella și nu e cu înlocuitor, și tot așa. Acești înlocuitori sunt pe bază de lapte, dar când spun pe bază de lapte, înseamnă că au undeva la 30% și restul grăsimi vegetale și alte tipuri de ingrediente. De ce se folosesc acești înlocuitori? Pentru că până acum câteva luni grăsimile vegetale era mult mai ieftine decât laptele integral”, a adus lămuriri Dorin Cojocaru.
Potrivit acestuia, în luna octombrie consumul de lapte a scăzut cu 23,4%.
Alte articole: Jardel ar putea fi sacrificat de Crăciun! Cel mai mare porc din România e de vânzare pentru 20.000 de lei