Ordinul împotriva înșelătoriei la raft, numită shrinkflation, a intrat în vigoare, joi, după ce, zilele trecute, a fost publicat în Monitorul Oficial. Iară ce ar trebui să facă cei care au același preț la produse cu gramaje reduse.
Începând cu această zi vom găsi în magazine etichete speciale în dreptul produselor care au gramaj mai mic, dar preț neschimbat. Ordinul pentru implementarea măsurii a intrat în vigoare de pe 10 octombrie. Acest ordin nu se aplică însă și comerțului online, acolo unde nu se pot aplica etichete speciale.
În acest context, operatorii economici trebuie să anunțe obligatoriu că au pe raft un produs căruia i-a fost redus gramajul, dar ambalajul, forma, prezentarea și mai ales prețul au rămas aceleași. A apărut în Monitorul Oficial și modelul de etichetă.
Trebuie să apară fotografia produsului, cu mențiunea că gramajul sau volumul a fost redus, dar prețul a rămas același. Această etichetă trebuie menținută cel puțin 30 de zile din momentul în care a apărut schimbarea.
Citește și: Adio, shrinkflation în România! ANPC adoptă legea prin care se interzice scăderea gramajului produselor
În situația în care agenții economici nu se conformează, riscă amenzi între 1.000 și 10.000 de lei, dar și oprirea temporară de la comercializare a produselor cu abateri de informare până la remediere, respectiv informarea consumatorilor.
Noua decizia a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, publicat în Monitorul Oficial, este metoda găsită de autorități pentru a lupta cu așa-numitul fenomen de shrinkflation, care a luat amploare în ultima vreme.
Tot mai mulți producători au decis să reducă gramajul, dar să păstreze prețul. Este considerată o metodă de inducere în eroare a clienților. Iar România, pentru a implementa această măsură, a primit acordul instituțiilor europene și s-a inspirat din Franța, unde modelul deja funcționează. Măsura fusese deja anunțată de premierul Marcel Ciolacu.
De partea cealaltă, de exemplu în Franța, Ministerul Finanțelor a transmis că, din iulie, vânzătorii sunt obligați să indice timp de două luni care produse au fost reduse ca dimensiune în așa fel încât a rezultat un preț mai mare raportat la gramaj.
„Shrinkflation este o jecmăneală, îi vom pune capăt. Vreau să reclădesc încrederea consumatorilor, iar încrederea merge mână în mână cu transparența”, a declarat precizat ministrul finanțelor, Bruno Le Maire.
Ai putea citi și:Cât zahăr este într-o sticlă de Fanta în fiecare țară? În România s-au depășit limitele admise