Începând cu luna aceasta se schimbă modul de acordare pentru ajutorul de deces. Iată cum se pot obține banii.
De câteva zile s-a adoptat în Guvern o nouă lege care să-i sprijine pe români în momentele grele. Legea nr. 360/2023, la articolul 111, stabilește ajutorul de deces. Acesta este o sumă de bani care se oferă în caz de deces al:
* unei persoane asigurate;
* unui pensionar;
* unei persoane care era în concediu pentru creșterea copilului (până la 2 ani sau 7 ani pentru copilul cu handicap), cu condiția ca înainte de concediu persoana să fi fost asigurată obligatoriu;
* unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar în momentul decesului;
* unui membru de familie al persoanei aflate în concediu pentru creșterea copilului.
Ajutorul de deces este oferit unei singure persoane, care poate fi soțul supraviețuitor, un copil, un părinte, curatorul, tutorele sau orice altă persoană care poate dovedi că a plătit cheltuielile de înmormântare. Pentru a primi banii, persoana care solicită sprijinul trebuie să prezinte un dosar ce cuprinde chitanțele justificative și facturile, sau o declarație pe proprie răspundere.
Articolul 20 din Legea bugetului pentru anul 2024 spune că ajutorul de deces va crește cu 778 lei. Astfel, sumele actuale sunt:
* pentru decesul unei persoane asigurate sau pensionare: 7.567 lei;
* pentru decesul unui membru de familie al unei persoane asigurate sau pensionare: 3.784 lei;
Pentru a primi acest ajutor, trebuie să trimiți următoarele documente:
* o cerere completată;
* certificatul de deces;
* actul de identitate al celui care cere ajutorul;
* documente care dovedesc relația de rudenie cu persoana decedată;
* dovezi ale cheltuielilor de înmormântare;
* act medical care arată boala care a dus la decesul unui copil de peste 18 ani (original);
* adeverință care să dovedească faptul că membrul de familie cu vârsta între 18 și 26 de ani era înscris într-o formă de învățământ la momentul decesului (original);
* adeverință de la angajator care să arate că persoana decedată era asigurată la momentul decesului, sau extras din REVISAL, dacă este cazul.
Citește și: S-a publicat oficial proiectul amnistiei fiscale. Cum se vor șterge datoriile pe care le au românii la Fisc
Primul pas este depunerea dosarului. Ulterior, după ce toate documentele sunt verificate și aprobate, persoana va primi ajutor de deces în maxim trei zile lucrătoare. Plățile sunt calculate de casa de pensii în cazul decesului unui pensionar sau asigurat, și de instituția care se ocupă cu bugetul asigurărilor pentru șomaj în cazul decesului unui șomer.
Cum obții ajutorul de deces pentru o persoană care nu a avut venituri
Există ajutor de deces și pentru persoana care nu a cotizat la stat. Potrivit articolului 114 din Legea nr. 360/2023, ajutorul de deces se oferă la cerere, pe baza certificatului de deces și a altor documente necesare, fără a fi nevoie de un anumit număr de ani de contribuții.
De altfel, articolul 112, alineatul 1 din aceeași lege reliefează faltul că ajutorul de deces se acordă și dacă moare un membru de familie al unei persoane asigurate sau pensionare, chiar dacă acel membru de familie nu era asigurat sau pensionar în sistemul public de pensii la momentul decesului.
În acest context, banii alocați sunt jumătate din valoarea ajutorului pentru decesul unei persoane asigurate sau pensionare, adică 3.784 lei, conform articolului 112, alineatul 4 din Legea nr. 360/2023.
Citește și: Lovitură pentru românii care merg la medicii de familie. Se schimbă TOT în 5 ani