Alocația de stat pentru copii 2024. Pentru întocmirea dosarului de alocație, părintele sau reprezentantul legal al copilului trebuie să depună un dosar care să cuprindă mai multe acte.
Alocația este suma de bani alocată din bugetul de stat, stabilită prin Legea nr. 277/2010, pentru susținerea familiei, ca formă de sprijin, pentru persoanele care au în creștere/îngrijire copii cu vârsta de până la 18 ani.
Totodată, este un sprijin financiar pentru tinerii care urmează cursurile învățământului liceal sau profesional, în condiții legale, după împlinirea vârstei de 18 ani, până la finalizarea acestora.
De alocația de stat beneficiază familia formată din persoană singură, mama sau tata, și copii care se află în întreținerea persoanei, locuind împreună, denumită în continuare familie monoparentală.
Beneficiază de alocația pentru copil familiile care au în întreținere copii de vârstă școlară, dacă aceștia frecventează la zi cursurile unei forme de învățământ organizate conform legii. Excepție fac cei care întrerup cursurile din motive medicale, cu prezentarea dovezilor în acest sens, și care nu înregistrează absențe nemotivate în cursul unui semestru, fapt care să ducă la scăderea notei la purtare sub 8.
De alocație beneficiază și familiile care au în întreținere copii de vârsta școlară cu handicap grav sau accentuat, dar care nu frecventează o formă de învățământ organizată în condițiile legii. În acest caz, alocația de stat se acordă doar în condiții de stat.
Se prezintă certificatul de încadrare într-un grad de handicap, dar și dovada eliberată de direcțiile sociale, în care se atestă faptul că minorul nu poate fi încadrat în nicio formă de învățământ prevăzută de lege, din cauza bolii.
Plata alocațiilor se face pe data de 9 ale fiecărei luni. În unele luni data poate fi decalată, în funcție de cum pică zilele lucrătoare sau sărbătorile legale.
Dreptul la alocație se stabilește începând cu prima zi de viață a copilului și se acordă în luna următoare celei în care s-a născut. Plata alocației se face începând cu luna următoare înregistrării cererii/actelor.
Dacă cererea pentru alocație a fost înregistrată ulterior lunii în care s-a născut copilul, plata sumei se face și pentru perioadele anterioare, retroactiv, dar nu mai mult de 12 luni.
Plata drepturilor pentru alocație se asigură de către agențiile pentru prestații județene, respectiv a municipiului București, denumite în continuare agenții teritoriale.
Când poate înceta dreptul la alocația pentru copil:
Dacă intervin modificări, reprezentantul legal al copilului sau, după caz, minorul, are obligația de a comunica, în scris, Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială, pentru a înceta/suspenda sau modifica plata drepturilor de alocație.
Anunțul se face în termen de 15 zile de la apaiția modificărilor, inclusiv de către cetățenii romîni care își stabilesc rezidența în aștă țară împreună cu copilul/copiii.
Citește și: Alocația pentru copii va crește în 2024. Anunțul Ministerului Muncii
Declarație notarială comună a ambilor părinți, care să facă referire la:
Alte documente de stare civilă din care să rezulte situația copilului față de reprezentantul legal:
Dacă copilul încă urmează cursurile unei instituții de învățământ liceal sau profesional, conform legii, tinerii din România au dreptul la alocație până la finalizarea studiilor. Alocația nu se oferă copiilor care repetă anul școlar din cauza mediilor mici. Se oferă alocația elevilor care repetă anul școlar din motive medicale, dovedite cu certificat medical autorizat.
Pentru depunerea dosarului de alocație, sunt necesare următoarele documente:
Dacă alcoația lunară se va vira într-un cont bancar al elevului, atunci trebuie aduse și următoarele documente:
Unde se depun cererile pentru acordarea alocației
Cererile, împreună cu toate documentele care îndeplinesc condițiile legale de acordare a acestui drept, se depun la primăria comunei, orașului sau municipiului, respectiv sectoarelor municipiului București, pe a căror rază teritorială își au domiciliul sau reședința reprezentanții legali ai copilului.
Dosarul pentru acordarea alocației poate fi depus atât fizic, cât și online, prin intermediul platformelor puse la dispoziție de instituții.
În cazul în care documentele sunt depuse online, este necesară doar o adresă de e-mail furnizată de instituție, respectiv din partea Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Școlară a orașului de proveniență.
Toate documentele trebuie scanate/fotografiate și încărcate în format PDF, apoi trimise către adresa de e-mail primită. În urma depunerii dosarului se primește un număr de înregistrare
În momentul depunerii dosarului la ghișeu, la instituția de stat, este obligatoriu să se prezinte persoana solicitantă, părinte/ reprezentant legal.
Dacă va depune dosarul o altă persoană, atunci este necesară o împuternicire notarială din partea ambilor părinți, prin care să dovedească acordul.