În scurt timp, un nou sistem de garanție-returnare va fi implementat în România, care va aduce obligații atât pentru consumatori, cât și pentru comercianți să plătească noi costuri pe piața de consum, a anunțat ziare.com.
În cadrul sistemului SGR, consumatorii vor fi obligați să plătească o garanție de 50 de bani atunci când vor cumpăra băutură de orice fel. SGR se aplică doar în cazul ambalajului primar nereutilizabil din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l.
„Procesul nu este încă finalizat, însă, din informațiile comunicate până acum de autorități, în momentul în care vor pleca de la producător sau de la importator, toate produsele de băuturi ale căror ambalaje întră sub incidența SGR vor trebui să aibă inscripționat un cod de identificare. În momentul vânzării, producătorul/importatorul va percepe garanția de 50 de bani pentru fiecare ambalaj. Această garanție se va aplică pe lanț până la consumatorul final iar dacă un ambalaj SGR este returnat într-un magazin ce are obligația organizării unui punct de returnare această garanție se va restitui consumatorului”, a explicat Daniela Dobre, CEO al unei companii de consultanță în mediu.
Ambalajele din plastic, sticlă sau metal cu un volum cuprins între 0,1 și 3 litri.
„Consumatorii vor trebui să achite comerciantului garanția de 50 de bani pentru fiecare amabalaj SGR achiziționat iar dacă acest ambalaj este returnat i se va restitui garanție. Doar ambalajele marcate și nedeteriorate vor fi acceptate, spune Daniela Dobre. Comercianții au fost obligați să se înscrie în SGR până la finalul lunii februarie. „Până pe dată de 28 februarie toți producătorii/importatorii au avut obligația înscrierii în sistemul SGR.
În cazul în care procatorul/ importatorul are și calitatea comerciant, fie că vorbim de comerț online, fie că vorbim de un magazin fizic, acesta are obligația înscrierii și în această categorie. Comercianții vor trebui să își organizeze puncte de colectare în cazul în care au suprafețe de 200 metri pătrați ale magazinului sau să se organizeze cu UAT-urile. Începând cu finalul lunii Noiembrie va există și un sistem de raportare ce trebuie transmisă către autorități”, a mai spus Daniel Dobre.
Numărul de operatori economici care ar trebui să fie în platforma RetuRo ar fi de 80.000 și peste 55.000 de operatori și-au activat conturile în platforma SGR, până la 28 februarie și 23.145 au finalizat înscrierea, potrivit datelor recente ale Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP).
De asemenea, și producătorii, importatorii și comercianții de produse erau obligați să se înscrie în platforma dedicată, precum www.returosgr.ro, până pe 28 februarie, cine nu a făcut acest lucru, nu se mai poate înscrie.
De la 1 martie 2023, verificările vor fi efectuate de către Garda Națională de Mediu (GNM). Pentru a face diferență între produsele integrate în SGR și cele care nu sunt, cele vizate vor fi marcate cu un logo specific. După ce se consumă produsul, consumatorul trebuie să aducă ambalajul la unul dintre centrele de returnare organizate de comercianți, adică în orice magazin din România.
Schimbul se va face fără bonul fiscal, iar clientul va primi înapoi garanția plătită inițial. Înregistrarea obligatorie în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcţiune a SGR, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023, a informat sursa citată.