Îniante de a cumpăra sau vinde una sau mai multe locuințe, este imperios necesar să fie știuți câțiva pași pentru ca lucrurile să se desfășoare în conformitate cu normele în vigoare, de la pregătirea până la autentificarea documentelor, informează capital.ro.
Trebuie să știm ce acte ne sunt necesare și care sunt costurile care țin de procesul de vânzare-cumpărare a unei locuințe, ca să nu „ne trezim” cu ANAF-ul la ușă fără „să vrem”.
Te-ar putea interesa și: Românii cu taxe neplătite află dacă vor mai putea să-și vândă locuințele. Marcel Boloș: „Intenția noastră este să intre în vigoare cât mai curând”
foto: taxe locuințe
Actele necesare pentru proprietarii de locuințe în cazul finalizării unei tranzacții imobiliare
Actele necesare pentru finalizarea unei tranzacții imobiliare sunt:
- Actul de proprietate – dovada că vânzătorul deține dreptul de proprietate asupra imobilului. Poate fi un contract de vânzare-cumpărare anterior, certificat de moștenitor, contract de donație și așa mai departe
- Extrasul de carte funciară pentru autentificare – document eliberat de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), care atestă situația juridică a imobilului și eventualele sarcini (ipoteci, interdicții de înstrăinare etc.) și care urmează să fie obținut de către notarul public la care se încheie contractul de vânzare
- Certificatul de atestare fiscală – eliberat de Direcția de Taxe și Impozite Locale, confirmă că proprietarul a plătit toate taxele și impozitele pentru imobil. Acesta poate fi obținut de către vânzător (proprietar) sau poate fi obținut prin intermediul notarului public
- Documentația cadastrală – include planurile cadastrale și alte documente tehnice care descriu proprietatea
- Adeverință de la asociația de proprietari/locatari – atestă plata la zi a întreținerii și a cheltuielilor comune (dacă este cazul)
- Certificatul de performanță energetică – document obligatoriu care indică eficiența energetică a imobilului
- Ultimele facturi cu utilități publice și dovada achitării acestora
- Acte de identitate – ale vânzătorului și cumpărătorului
- Alte documente – pot fi necesare documente suplimentare în funcție de specificul tranzacției (ex.: acte care atestă regimul matrimonial, dacă vânzătorul este căsătorit; certificat de căsătorie)
De cele mai multe ori, aceste costuri sunt acoperite de cumpărător, dar părțile pot conveni să facă alte aranjamente.
Taxele notariale
Taxele notariale se stabilesc în conformitate cu prețul de vânzare a imobilului și includ:
- onorariul notarului
- taxe pentru verificări obligatorii
Onorariul notarului nu poate avea valoarea mai mică decât cea minimă, stabilită de grila notarială a Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România (UNNPR).
Onorariul se calculează conform normelor în vigoare, astfel:
- pentru imobilul care valorează până la 20.000 lei, se va achita 2,2% din valoare, dar nu mai puțin de 230 lei;
- pentru imobilul care are o valoare de la 20.001 până la 35.000 lei, se va achita o taxă fixă de 440 lei la care se adaugă 1,9% pentru suma care depășește 20.001;
- pentru imobilul care are o valoare de la 35.001 până la 65.000 lei, se va achita o taxă fixă de 725 lei + 1,6% pentru suma care depășește 35.001 lei;
- pentru imobilul care are o valoare de la 65.001 până la 100.000 lei, se va achita o taxă fixă de 1.205 lei + 1,5% pentru suma care depășește 65.001 lei;
- pentru imobilul care are o valoare de la 100.001 lei la 200.000 lei, se va achita o taxă fixă de 1.705 lei + 1,1% pentru suma care depășește 100.001 lei;
- pentru imobilul care are o valoare de la f) de la 200.001 lei la 600.000 lei, se va achita o taxă fixă de 2.805 lei + 0,9% pentru suma care depășește 200.001 lei;
- pentru imobilul care are o valoare de peste 600.001 lei, se va achita o taxă fixă de 6.405 lei + 0,6% pentru suma care depășește 600.001 lei
Acestea sunt valorile minime ale onorariilor, care, bineînțeles, pot varia de la un birou notarial la altul. Pentru notarii plătitori de TVA, la onorariu se va adăuga și TVA 19%.
De menționat este, însă, că onorariul va fi achitat de către cumpărător.
Cel mai bine este ca ambele părți, vânzătorul și cumpărătorul, să fie foarte bine informați înainte să colabereze cu notarul, astfel încât să fie siguri că totul se desfășoară legal și potrivit regulilor.
Te-ar putea interesa și: România, pe locul 3 în topul ţărilor cu cele mai ieftine locuinţe din Europa. Cine e pe primul loc