Sorin Mititelu, noul vicepreședinte pe asigurări în ASF, a explicat raționamentul din spatele propunerii de a amenda șoferii ale căror mașini fără poliță RCA nu sunt parcate într-un spațiu privat, chiar dacă aceștia plătesc impozit pe mașină și loc de parcare la Primărie.
Suspendarea voluntară a asigurării RCA este una dintre noutățile propuse de ASF în Parlament, care vine cu o diferențiere pe categorii de vehicule și cu un sistem suplimentar de monitorizare și control în trafic.
Citește și: Se prelungește plafonarea tarifelor RCA. Marcel Boloș: „Este o soluție temporară”
Legea 132/2017 prevede că un contract RCA poate fi suspendat la cererea siguratului pe perioada supendării dreptului de circulație al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului, cu obligația depunerii plăcuțelor de înmatriculare/înregistrare la autoritatea care l-a eliberat.
Asiguratul are obligația ca în astfel de cazuri de suspendare a contractului RCA „să imobilizeze vehiculul într-un spațiu privat, în afara domeniului public”, iar încălcare acestei legi se sancționează cu amendă de la 1.00 lei la 2.000 de lei și cu reținerea certificatului de înamtriculare/înregistrare a vehicului până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării. Același lucru este valabil acum și în cazul celor care nu încheie asigurare obligatorie.
Luni, Senatul a adoptat, ca primă cameră sesizată, noile modificări la legea RCA, care introduc amensi majorate și de 15 ori în comparație cu cele din prezent, pentru șoferii care circulă fără asigurare, dar și pentru cei care nu-și duc mașina într-un spațiu privat sau circulă cu mașina atunci când aleg să-și suspende voluntar asigurarea.
Proiectul adoptat de Senat propune următoarele amenzi pentru diferite tipuri de autovehiule, astfel:
în cazul vehiculelor de transport persoane, inclusiv tramvaie – 7.000 de lei
Potrivit modificărilor adoptate de Senat, amenzile pot fi reduse la jumătate dacă sunt plătite în termen de 15 zile.
Un șef ASF a explicat de ce să fii amendat atunci când ai asigurarea suspendată, dacă ți-ai plătit impozitul auto și locul de parcare la Primărie.
„Din impozitele plătite nu se acoperă eventualele pagube produse de vehiculul ce staționează pe domeniul public. Un simplu exercițiu. Dacă ești cu mașina într-o parcare publică și dintr-un motiv oarecare, fără vina cuiva, mașina ia foc și focul distruge alte 2 mașini, cele învecinate celei care a luat foc, cine crezi că va trebui să plătească paguba produsă celor ce dețin cele 2 mașini învecinate? Evident, proprietarul mașinii ce a luat foc.
Dacă asigurarea lui RCA este suspendată, adică nu produce niciun efect juridic pe perioada suspendării, cine trebuie să plătească? Proprietarul mașinii ce a luat foc”, a declarat vicepreședintele ASF Sorin Mititelu, marți, pentru HotNews.ro.
Mititelu susține că „scopul retragerii mașinii de pe domeniul public este cel de a nu fi expuși ceilalți la riscurile potențiale la care sunt expuși din cauza celorlalți deținători de vehicule aflate pe domeniul public, inclusiv în trafic”.
Citește și: Franşiză la poliţa RCA. Care vor fi noile prețuri și cât vor plăti șoferii în caz de accident
Acesta a subliniat diferențele dintre RCA și CASCO, asigurarea care acoperă eventuala depreciere a vehiculului și oferă o compensație financiară proprietarului mașinii.
„RCA este o asigurare de răspundere civilă a proprietarului vehiculului față de toți ceilalți. Iar această răspundere este una mai cuprinzătoare decât cea rezultată dintr-un accident auto din vina asiguratului. Răspunderea civilă este a unei persoane, nu a unui activ, a unui bun, a unei mașini. Este o răspundere față de o altă persoană.
Sunt mult mai multe evenimente posibile în care proprietarii de vehicule pot fi responsabili de pagubele produse din vina lor.
Să nu se uite care sunt limitele valorice maximale ale asigurarii RCA, pentru prejudiciile materiale limita este de 6,4 milioane de lei, iar pentru vătămari corporale și decese limita este de 31,9 milioane de lei”, a spus oficialul ASF.
Proiectul de lege cuprinde și alte modificări majore RCA precum revizuirea sistemului bonus-malus, introducerea franșizei ori plata în rate lunare a primei de asigurare.
Proiectul de lege va merge spre dezbatere și adoptare în procedură de urgență în Carmera Deputaților, for decizional în acest caz.