În anul 2023, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a încasat amenzi în valoare de 97 de milioane de lei, reflectând o creștere semnificativă de 114% față de anul 2022. Președintele ANPC, Horia Constantinescu, a comunicat aceste cifre în cadrul unei conferințe de presă desfășurate vineri, 26 ianuarie. Comparativ cu anul precedent, când sumele încasate sub formă de amenzi au totalizat 45 de milioane de lei, evoluția din 2023 evidențiază o tendință ascendentă semnificativă în aplicarea sancțiunilor, transmite Agerpres.
Șeful ANPC subliniază faptul că, deși creșterea nu a fost uniformă în toate domeniile, aceasta a fost notabilă la nivelul amenzilor, cu o majorare de 114%. Președintele ANPC, Horia Constantinescu, atrage atenția asupra importanței acestei creșteri, subliniind că aceasta a contribuit la sporirea veniturilor bugetului de stat și la îmbunătățirea activității instituției. De asemenea, se menționează faptul că ANPC a beneficiat de un buget substanțial mai mare, fapt ce a permis investiții semnificative în diverse domenii, cu accent pe digitalizarea instituției. Președintele evidențiază că acest efort de modernizare a avut un impact pozitiv, cu peste 95% dintre calculatoare înlocuite cu modele de ultimă generație.
„Încheiem centralizarea datelor ce ne arată cum a fost anul 2023 în raport cu precedentul, aşa cum am transmis şi la începutul anului trecut în raport cu anul 2021. Se observă din centralizarea cifrelor o creştere, este adevărat, nu la toate capitolele, spectaculoasă, aşa cum a fost în 2022, dar totuşi la nivelul valorilor amenzilor încasate, şi nu aplicate, creşterea este de 114%. În sensul că în anul 2022 am încasat 45 de milioane (de lei – n.r.), iar anul trecut 97 de milioane (de lei – n.r.).
De ce pun accent pe acest aspect? Pentru că aşa cum şi în 2023 s-a întâmplat în raport cu 2022 arătăm că am reuşit să aducem la bugetul de stat, şi deci să ne facem treaba mult mai bine aducând mai mulţi bani. Am avut şi un buget substanţial mai mare în raport chiar cu mai mulţi ani înaintea celui trecut. Am primit undeva la 24 de milioane pentru bunuri şi servicii şi investiţii, lucru care în raport cu anii precedenţi înseamnă undeva de patru sau chiar cinci ori mai mare.
Această situaţie ne-a permis să facem investiţii în mai multe domenii pe care noi astăzi le considerăm esenţiale şi nu numai noi ca autoritate, ci şi la nivelul guvernului. Primul punct în care am hotărât să investim a fost digitalizarea instituţiei, iar peste 95% dintre calculatoare au fost înlocuite cu unele de ultimă generaţie”, a precizat Horia Constantinescu.
Te-ar putea interesa și: Șeful ANPC pune gaz pe foc în timpul negocierilor despre pentru o nouă plafonare a prețului la alimente în 2024. Horia Constantinescu, îi amenință pe comercianți că le „stinge lumina”
Conform informațiilor furnizate în cadrul conferinței de bilanț pentru anul 2023, numărul acțiunilor de control efectuate de ANPC a înregistrat o creștere semnificativă, atingând cifra de 82.446, în creștere cu 14% comparativ cu anul 2022. Aceste acțiuni s-au distribuit astfel: 26.309 pentru produse alimentare, 24.116 pentru produse nealimentare, 8.140 pentru servicii alimentare și 21.703 pentru servicii nealimentare.
În ceea ce privește valoarea amenzilor aplicate de ANPC în anul 2023, aceasta a însumat 455 de milioane de lei, marcând o creștere semnificativă de 52% față de anul anterior. Este important de menționat că, în ciuda acestei creșteri, valoarea amenzilor încasate reprezintă doar puțin peste 21%. În paralel cu sancțiunile aplicate, în cursul anului trecut, Protecția Consumatorului a emis și 37.970 de avertismente.