Pentru a nu mai fi loc de scuze sau interpretări, ANAF a făcut publice toate informațiile privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute de persoane fizice din activitatea în mediul online – rețele de socializare ori platforme de conținut. Astfel, toate câștigurile din astfel de activități, fie că sunt bani sau bunuri, se încadrează în categoria veniturilor impozabile, notează dcbusiness.
Impozitul datorat de influenceri poate varia în funcție de natura și frecvența activităților în mediul online – activitate regulată sau ocazională.
Citește și Plăți de peste 500 de milioane de euro pentru români! Anunțul AFIR
Astfel, dacă activitatea este regulată și urmărește generarea de venituri constante, aceasta va fi tratată ca o activitate independentă și, prin urmare, implică aplicarea prevederilor din Codul fiscal pentru veniturile din activități independente. Influencerii care desfășoară o astfel de activitate trebuie să îndeplinească cel puțin patru dintre următoarele criterii:
1.Aleg libertatea locului și modului de desfășurare a activității
2.Pot colabora cu mai mulți clienți
3.Își asumă riscurile activității
4.Utilizează propriul patrimoniu
5.Desfășoară activitatea pe baza capacităților proprii, fizice sau intelectuale
Dacă aceste condiții sunt întrunite, influencerii trebuie să se înregistreze fiscal ca persoane fizice autorizate (PFA), întreprinzători individuali sau membri ai unei întreprinderi familiale. În acest caz, impozitul pe venit este de 10 la sută, fie aplicat asupra normelor anuale de venit, fie calculat în sistem real, pe baza evidențelor contabile, a precizat ANAF.
Dacă activitatea de promovare nu este desfășurată continuu, veniturile sunt încadrate la categoria ”venituri din alte surse”. În acest caz, impozitul de 10 la sută se reține la sursă, în momentul plății, și reprezintă impozit final.
Tot în cazul veniturilor ocazionale, contribuabilii sunt scutiți de înregistrarea ca PFA, însă trebuie să depună Declarația Unică pentru a raporta aceste venituri, în special dacă sunt obținute din străinătate. Declarația Unică trebuie completată până la data de 25 mai a anului următor, pentru a se evita penalitățile.
Pe de altă parte, un influencer cu venituri ce depășesc 12 salarii minime brute pe an devine obligat să contribuie la asigurările sociale și de sănătate. Această contribuție este calculată pe baza Declarației Unice. De asemenea, influencerii ale căror venituri anuale depășesc 300.000 de lei vor trebui să se înregistreze în scopuri de TVA și să respecte toate obligațiile legale aferente acestei înregistrări.