Analiza arată că un procent destul de mare dintre companiile din portofoliul agenției fondate de Cristina Profeanu sunt dispuse să primească elevi și studenți cu vârste cuprinse între 16 și 22 de ani pentru a efectua practică sau stagii de internship pe timpul verii.
Companiile își propun să acopere deficitul de personal în perioada estivală, în special pentru sarcini ușoare. Însă, în ciuda acestei oportunități, România se situează la coada clasamentului în Europa atunci cânmd vine vorba de angajarea personalului tânăr.
Astfel, a fost constatată o discrepanță între cererea și oferta de locuri de muncă pentru tineri în România. Chiar dacă există posibilitatea de a obține experiență, rata de angajare în rândul tinerilor rămâne relativ scăzută, față de alte țări europene, potrivit experților în recrutare.
Raportul vine în contextul în care rata de promovabilitate la examenul de Bacalaureat de anul acesta se menține la peste 70%, pentru al doilea an la rând în ultimii 11 ani.
„Educația joacă un rol major în piața muncii, influențând atât pregătirea și abilitățile individuale, cât și percepția asupra muncii. De la o vârstă fragedă, suntem programați să asociem munca cu o activitate dificilă și neplăcută, deoarece adesea auzim de la părinți că trebuie să mergem la muncă și că este o sarcină grea pe care trebuie să o îndeplinim. Această perspectivă negativă asupra muncii poate influența atitudinea noastră și motivația în carieră”, spune Cristina Profeanu, fondatoarea agenției de recrutare cristinaprofeanu.ro.
La noi în țară, există o tendință scăzută în ceea ce privește angajarea tinerilor în timpul facultății. Potirivit Eurostat, numai 2% dintre studenți lucrează în timpul facultății, media europeană fiind de 23%. Experții consideră că acest lucru este cauzat de mai mulți factori precum susținerea financiară din partea părinților, lipsa de informații despre oportunitățile disponibile sau restricțiile legate de angajarea tinerilor fără carte de muncă.
Totodată, companiile vin cu o serie de criterii pe care tinerii trebuie să le îndeplinească pentru a fi eligibili. Acestea se așteaptă ca elevii sau studenții să aibă aptitudini de operare PC (cel puțin pachetul Office), să știe limba engleză la un nivel cât mai ridicat, dar și să manifeste dorință de învățare.
Citește și: Reformă istorică într-o țară în care locuiesc sute de mii de români. Tinerii vor primi 20.000 de euro
Companiile sunt dispuse să ofere tinerilor salarii care pornesc de la 950 de lei, pentru programe de lucru part-time și ajung chiar și până la 1.900 de lei, pentru programe full time. 40% dintre acestea sunt deschise și la angajarea tinerilor, dacă aceștia se descurcă pe perioada de probă.
Experții sunt de părere că intrarea tinerilor pe piața muncii de la o vârstă fragedă poate avea un impact pozitiv asupra carierelor acestora, cât și asupra performanțelor companiilor.
„Prin intermediul stagiilor de internship sau practicilor de vară, tinerii pot intra în contact direct cu mediul de lucru, se pot familiariza cu cerințele și procedurile specifice industriei în care doresc să se dezvolte și pot dezvolta relații profesionale valoroase. De asemenea, aceste oportunități de angajare temporară pot oferi tinerilor șansa de a-și descoperi pasiunile și interesele, orientându-i în alegerea unei cariere viitoare.
Pe lângă faptul că tinerii obțin oportunitatea de a acumula experiență practică și de a-și dezvolta abilitățile profesionale, companiile beneficiază de energie proaspătă, idei inovatoare și perspective noi aduse de acești tineri entuziaști.Pentru companii, implicarea în programe de internship sau practici de vară le oferă posibilitatea de a identifica și recruta potențiali viitori angajați, contribuind astfel la dezvoltarea unei baze solide de talente”, susține Cristina Profeanu.
Cristina Profeanu este fondatoarea agenției de recrutare cristinaprofeanu.ro care se ocupă cu recrutarea și selectarea candidaților în vederea angajării, oferă coaching de carieră pentru candidații care vor reconversie profesională sau sunt la început de drum, organizează workshop-uri de comunicare specifică mediului de business.