În supermarket, poți da pe un kilogram de fructe sau de legume un preț cu 50% mai mare decât ai da la poarta gospodarului care le cultivă. Merele, cele mai banale fructe, pot fi cumpărate din magazin cu 0,89 de euro kilogramul (89,04 euro/100 kilograme), cu 54% mai mult decât prețul cu care același produs a plecat de la fermier, potrivit unei analize economica.net
Drumul de la producător la comerciant este destul de lung, de-a lungul acestui drum găsindu-se stațiile de sortare și ambalare care percep tarife deloc mici pentru serviciile oferite. Acestea adaugă la prețul fermierilor, în medie, 31%, adică 0,18 euro pe kilogram (18,07 euro /100 kilograme).
Odată plecate din stațiile de sortare și ambalare, merele ajung în supermarketuri, care adaugă la preț încă 17%, adică 0,13 euro (13,44 de euro la 100 de kilograme).
Pe lanțul de aprovizionare, cel mai mare adaos este, așadar, pus de ambalatori.
Oricât de mult ar crește prețul pe lanțul de aprovizionare, trebuie să știm că România stă mult mai bine decât alte țări din Europa la acest capitol. În Ungaria, Spania și Franța, spre exemplu, prețurile se dublează pe lanțul de distribuție (plus 118% și respectiv 114%).
În Ungaria, prețul unui kilogram de mere ajunge pe raft cu 0,78 de euro, față de 0,35 de euro cât costă, în medie, la poarta fermei și 0,74 de euro la stația de ambalare.
În Spania, merele se vând cu 1,4 euro kilogramul (144,27 suta de kilograme) pentru consumatorul final, de la 0,65 de euro (65,93 de euro suta de kilograme) la poarta fermei și 1,03 euro (103,09 suta de kilograme) la stația de ambalare. Sortarea și ambalajul adaugă astfel la preț 56%, iar comercianții își adaugă la preț 39%.
În Franța, producătorul vinde kilogramul de mere cu 0,65 de euro (65,33 de euro per 100 kg), iese de la stația de sortare ambalare cu 98% mai scump (1,29 de euro) pentru a ajunge la raft cu încă 39% în plus (1,4 euro).
Și în Germania și Polonia prețurile aproape se dublează de la producător până la supermarket (plus 98% și respectiv 94%), dar adaosurile diferă în cazul celor două țări: ambalatorii nemți adaugă, în medie, doar 10%, 79% fiind adaosul pe care îl pun retailerii. În Polonia, centrele de sortare au un adaos de 78%, iar retailerii adaugă încă 8,7%.