În afara informațiilor privind vechimea, adeverințele respective atestă activitatea desfăşurată de salariat, durata activităţii și salariul. Potrivit legislației, angajatorul este obligat să elibereze la cererea salariatului, la încetarea activităţii, sau la cererea unui fost salariat, adeverință care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate. În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, obligația eliberării adeverinței revine administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar,în termen de maximum 60 de zile calendaristice, precizează reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Brașov, citați de bizbrasov.
Până în 2010, carnetul de muncă, mult mai cunoscut drept cartea de muncă, era actul oficial care demonstra vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de muncă cu condiţii deosebite, retribuția tarifară de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta.
Potrivit sursei citate, persoanele care au fost încadrate în muncă până la 31.12.2010 pot solicita fostului angajator adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau dacă care nu au avut întocmit carnet de muncă.
Există și situații speciale, în care, de asemenea, salariații și foștii salariați beneficiază, de asemenea, de dreptul obținerii adeverințelor. Iată mai jos care sunt aceste situații, descrise tot de reprezentanții ITM.
1. Dacă angajatorul se află în insolvenţă, faliment sau lichidare
, adeverințele vor fi solicitate administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorului judiciar, aceștia fiind obligați să elibereze salariaţilor, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate
2. Dacă angajatorul nu mai există, adeverințele vor fi cerute în scris fie unității care a preluat arhiva acestuia (în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt), fie inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document
3. Dacă există succesori în drepturi ai angajatorilor desființați, aceștia au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele deținute
4. Dacă angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice. Pentru a identifica operatorul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionalesau, după caz, serviciilor judeţene / Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.
Serviciile arhivistice ale operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale, mai precizează reprezentanții ITM.