ANPC a anunţat, marţi, într-un comunicat de presă, că verifică site-urile de cumpărături şi aplicaţii care funcţionează ca o piaţă online, Temu şi Shein. „Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive – interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)”, au transmis comisarii ANPC.
Consumatorii sunt sfătuiți să se informeze cu atenție înainte de a achiziționa un produs online, verificând caracteristicile produsului, prețurile, costurile de livrare și modalitățile de plată disponibile. ANPC recomandă citirea atentă a secțiunii „Termeni și condiții” a site-ului și verificarea informațiilor esențiale, cum ar fi datele de identificare ale comerciantului și caracteristicile produsului.
„Înainte de încheierea achiziţionarii, consumatorii trebuie să verifice dacă pe site-ul comerciantului există informaţii corecte şi complete privind:
În cazul în care întâmpină probleme, consumatorii sunt îndemnați să încerce o rezolvare directă cu operatorul economic. Dacă aceasta nu este posibilă, pot apela la Direcția de Soluționare Alternativă a Litigiilor din cadrul ANPC sau la Centrul European al Consumatorilor din România, în funcție de locul unde își are sediul social operatorul economic.
Citeşte şi: Cele 127.000 de ONG-uri din România, venituri de 1,51% din PIB la sfârșitul anului 2022
În situația în care nicio altă cale de soluționare nu este eficientă, consumatorii pot formula o reclamație către ANPC prin intermediul platformei online dedicată,accesând https://sesizari.anpc.ro, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.
„Dacă acest lucru nu funcţionează, vă puteţi adresa Direcţiei de Soluţionare Altenativă a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României. În cazul în care operatorul economic îşi are sediul social într-un alt stat european, vă puteţi adresa Centrului European al Consumatorilor din România https://eccromania.ro, care vă ajută gratuit când aveţi probleme de protecţia consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european, vă informează gratuit asupra drepturilor pe care le aveţi în timpul unor călătorii în alt stat european si vă oferă sprijin gratuit dacă aveţi o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluţionării problemei”, a mai transmis ANPC.