În contextul în care bugetul de stat se confruntă cu un deficit de peste 56 de miliarde lei, iar cheltuielile bugetare sunt cu 14% mai mari decât în 2022, fapt pentru care Cabinetul Ciucă a aprobat OUG 90/2023, pentru reducerea cheltuielilor bugetare pe anul 2023, ANPC ia în calcul angajarea, în cursul anului viitor, a 200 de soecialițști în domeniul finanțe-bănci.
Informațiile au apărut după ce Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a declarat că banca centrală este pregătită să preia protecția consumatorilor de produse și servicii financiare de la ANPC, dacă Parlamentul va adopta un proiect de act normativ aflat pe circuitul legislativ.
Mugur Isărescu a susținut că supraveghereabancară și protecțai consumatorilor intră în conflict, dar a subliniat faptul că, dacă legiuitorul decide, BNR va prelua sarcina de a-i porteja pe consumatorii bancari, dar numai în cadrul unei direcții total separate de cea de supraveghere, care să se numească altfel și care să funcționeze într-o altă clădire decât banca centrală.
Potrivit unor surse politice, Guvernul ar pregăti un act normativ prin care s-ar crea i super-structură în cadrul ANPC, alcătuită din 200 de angajați care se vor ocupa de reglementarea și controlul activității operatorilor/administratorilor de credite.
Sursele amintesc că deciziile luate în ultima perioadă de ANPC în domeniul financiar bancar au fost controversate, deoarece angajații Autorității nu dețin expertiza necesară petnru exercitarea activității de protecție a consumatorilor de servicii financiar-bancare.
Potrivit unui studiu realizat de PwC în 15 țări, metoda propusă de ANPC pentru rambursarea creditelor nu există în niciunul dintre statele analizate. Mai mult, amenzile aplicate de Autoritate în luna mai 2023 unui număr de 19 bănci au fost atacate în instanțele de judecată și până acum s-au obținut suspendarea aplicării ordinelor emise de Autoritate în majoritatea cazurilor în care băncile au contestat amenzile.
Referitor la viitorii angajai, Horia Constantinescu a declarat:
„Actul normativ referitor la această chestiune a fost promulgat anul trecut şi până la a fi implementat mai sunt foarte multe luni. Noi nu am preluat încă aceste posturi. Atât timp cât încă nu le-am preluat, înseamnă că nu trebuie de mâine să mă gândesc la salarizarea pentru ele. Abia după ce le preluăm o să vedem, iar până atunci mă voi gândi de unde vor fi oamenii. Ei vor fi angajaţi în urma stabilirii unei bibliografii, pentru susţinerea unui examen.
Trebuie să luaţi în calcul că noi astăzi suntem undeva la 400 comisari la nivel naţional care cercetează câteva zeci de mii de petiţii, desfăşoară câteva zeci de tematici naţionale şi câteva zeci de tematici regionale plus comandamentele şi acţiunile operative pe care le ştiţi. La un număr de câteva milioane de operatori economici pe care îi verificăm, ne bucurăm că primim noi atribuţii, dar am arătat Parlamentului că, pentru atribuţiile pe care le primim, va trebui să primim şi posturi, pentru că nu se poate face faţă cu 400 de oameni la nivelul pe care fiecare consumator şi l-ar dori.
Şi cum aici vorbim despre o situaţie ce necesită studiu la birou si analiza tututor situaţiilor, bineînţeles că toţi cei care vor fi angajaţi nu se vor limita doar la astfel de situaţii, ci vor putea în paralel să sprijine inclusiv activitatea în raport cu situaţiile din domeniul financiar-bancar. Atât timp cât ai o calificare specifică unei astfel de activităţi, cu siguranţă – aşa cum astăzi colegii noştri cercetează de la şaormerii la bănci, trecând prin companii aeriene, transport feroviar şi orice prestare de servicii sau produse ce sunt puse la dispoziţia consumatorilor – şi eventual noii colegi va trebui să verifice mai multe situaţii financiare”, scrie bursa.ro.
Președintele ANPC a precizat că, după ce va fi aprobată hotărârea de guvern de reorganizare a Autorității, „cea în virtutea ordonanţei cu recalibrarea posturilor de conducere”, instituțai publică va iniția o altă hotărâre de guvern prin care să stabilească exact cum îi distribuie pe viitorii angajați.
„Nu o să ducem 200 de posturi în cadrul structurii centrale; va trebui să vedem cum îi distribuim la nivel naţional. Dacă mă întrebaţi, azi nu avem nicio clădire în care să îi punem pe toţi, dar avem suficient de multe clădiri în care să putem distribui un număr de astfel de posturi, conform necesarului. Nu e o poveste iminentă, nu înseamnă că se întâmplă de mâine.
Pe măsură ce reuşim să bifăm etape şi să consultăm celelalte ministere, vom stabili un numitor comun al implementării acestei noi exigenţe. Personalul nou angajat va fi specializat strict pe domeniul financiar-bancar, dar nu se va limita doar la atributele stabilite în respectivul act normativ. În zona asta noi desfăşurăm activităţi de control ce vizează activitatea băncilor, a instituţiilor financiare non-bancare.
Adică în aceeaşi zonă, cu acelaşi specific de activitate, noii angajaţi vor sprijini întreaga activitate a Autorităţii în raport cu oricare dintre exigenţele verificărilor financiare. Practic, cei 200 de noi angajaţi îi vor degreva pe ceilalţi 400 de verificările în domeniul financiar-bancar şi, în felul acesta, putem dedica mult mai mult timp unor situaţii privind situaţia financiară a consumatorilor, ce devin din ce în ce mai alarmante în ultima perioadă”, a adăugat Horia Constantinescu.