Modificările au fost aprobate de ANRE în cadrul ședinței extraordinare a Comitetului de reglementare care a avut loc vineri, 3 februarie. Prin noul regulament au fost introduse o serie de beneficii, una dintre cele mai importante fiind faptul că furnizorilor le revin obligația de a eșalona la plată sumele datorate de clienți, în cazul facturilor cu întârziere, pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare.
Clienții vulnerabili au dreptul de a beneficia de eșalonare la plată a facturii curente, fără penalități, pe o perioadă de cel puțin trei luni sau convenită de părți, la cerere. Totodată, clientului final îi revine dreptul de a fi notificat corespunzător în privința oricărei intenții de modificare a condițiilor sau clauzelor contractuale.
În același timp, clientul final are dreptul să primescă informații cu privire la consumul real de energie electrică și la costurile reale, cât se poate de frecvent, pentru a avea posibilitatea să-și regularizeze propriul consum de energie electrică.
„Furnizorul are obligaţia de a deţine o pagină de internet prin care pune la dispoziţia clientului final prin acces parolat, gratuit, în timp real şi securizat informaţii esenţiale la datele proprii privind valoarea facturilor emise şi istoricul de consum aferent locului de consum propriu, transmiterea indexului autocitit, transmiterea şi gestionarea solicitărilor/reclamaţiilor, respectiv un ghid cu explicaţii privind elementele din conţinutul modelului de factură de energie electrică utilizat în relaţia cu clienţii”,
potrivit ANRE.
Prin noul Regulament, conținutul facturii și anexa aferentă acesteia vor fi simplificate, fiind transpuse integral prevederile Anexei 1 – Cerințele minime privind facturarea şi informaţiile referitoare la facturare din Directiva (UE) 944/2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE.
Printe elementele cuprinse în viitoarele facturi ale clienților finali se vor regăsi: datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării, precum şi informaţii referitoare la intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile.