Infrastructura din România ajunge la noi cote datorită ultimelor proiecte gândite să ducă la dezvoltarea rapidă a tronsoanelor de drum de mare viteză din toate colțurile țării. După ce au avansat puternic lucrările la A1, A3, A7 și A8, Ministerul Transporturilor anunță că Autostrada A9 Timișoara – Moravița va avea un cost estimat de 14 miliarde lei și execuția va dura 4 ani, arată proiectul de Hotărâre de Guvern pus în dezbatere.
Conform proiectului, se pare că terenurile ce vor fi afectate de traseul autostrăzii sunt situate în extravilanul și intravilanul localităților tranzitate, atât pe domeniul public cât și privat, respectiv Unitățile administrativ-teritoriale: Remetea Mare, Recaș, Bucovăț, Moșnița Nouă, Giroc, Sacoșu Turcesc, Pădureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravița.
„Autostrada Timișoara – Moravița va contribui la dezvoltarea conexiunilor rutiere existente în zona Municipiilor Timișoara și Moravița, contribuind, de asemenea, la conectivitatea la rețeaua europeană de transport TEN-T”, anunță Ministerul Transporturilor.
Autostrada va avea o lungime totală de 72,930 km și va fi împărțită în 3 tronsoane:
– tronsonul 1 între km 0+000 – km 35+670;
– tronsonul 2 între km 35+670 – km 69+160;
– tronsonul 3 între km 69+160 – km 72+930.
Tronson 1
„Punctul de început considerat este actualul nod de pe A1 de la Remetea Mare, nod care asigura legătura dintre A1 si DN 6, după care se îndreaptă spre sud cu subtraversarea DN6 și supra traversarea căii ferate CF900 București – Timișoara, printre localitățile Remetea Mare și estul localității Bucovăț (între localitățile Bucovăț și Bazoșu Nou). Autostrada ocolește localitățile Albina și Urseni la limita PUZ-urilor aprobate, în paralel cu Lunca Timișului și cu afectarea ROSCI 0109 Lunca Timișului pe o lungime de circa 2.3 km în partea vestică a localității Urseni.
În zona de la sud de Giroc, la intersecția dintre strada Trandafirilor i varianta de ocolire Timișoara Sud este amplasat un nod rutier. Din acest nod rutier se va realiza o legătură de circa 2 km pentru conectarea variantei de ocolire la autostrada Timișoara – Moravița”, este prevăzut în proiect.
Autostrada traversează râul Timiș si ROSPA0128 Lunca Timișului iar mai apoi are direcție sud printre localitățile Jebel si Iosif, traversează CF920 Jebel – Liebling și DJ693B. La intersecția autostrăzii cu DJ 693B este proiectată descărcarea provizorie a tronsonului 1 printr-o bretea bidirecționala racordata la DJ 693B printr-un sens giratoriu.
Tronson 2
„La circa 600m sud față de DJ 693B are punctul de început tronsonul 2. Racordarea provizorie la drumul județean se va realiza printr-o bretea bidirecțională racordată la DJ 693B printr-un sens giratoriu. În continuare traseul autostrăzii traversează râul Voiteg/Vana Mare și Valea Tofani.
Traseul continuă pe direcția sud traversând zone deluroase cu terenuri agricole brăzdate de cursuri de apa, se intersectează cu DJ592B la vest de localitatea Folea apoi cu CF922 Reșița – Timișoara și DN58B. Trece pe la est de stația de epurare a localității Voiteg și societatea Agro Nevada, ajunge la estul localității Opatița, după care coboară spre sud prin estul localității Denta la aproximativ 130 m de zona construita continuă spre sud prin vestul loc Breștea la 200 m de zona construită/ intravilan.
În continuare traseul merge spre sud traversează râul Abrudeanca și continuă tot spre sud aproape paralel cu DN59 si CF922 ocolind pe la est localitatea Breștea în dreptul căreia intersectează DJ 588A, apoi se îndreaptă spre localitatea Stamora Germana”, se arată în proiect.
Mai departe, după acest tronson, traseul se îndreaptă spre sud printre localitățile Dejan la nord est, iar la nordul localității Moravița este punctul de final al tronsonului 2.
„Dată fiind configurația nodului rutier Moravița (bretele de ambele părți ale autostrăzii cu sensuri giratorii pe DN 57) descărcarea se va realiza prin intermediul bretelelor nodului rutier de pe partea dreapta a autostrăzii.
Pentru situația în care execuția tronsonului 3 va fi întârziata este prevăzut un drum temporar în lungime de circa 2 km care va asigura legătura dintre nodul rutier Moravița si DN 59 în scopul utilizării actualului punct de trecere a frontierei”, este precizat în proiect.
Ultimul tronson proiectat pentru autostrada A9 aduce zone viitorului nod rutier amplasat pe DN57, aproape de nord-estul Morăviței, bretele nodului rutier Moravița de pe partea stânga a autostrăzii fiind incluse în acest tronson. Autostrada va traversa DN 57 cu pasaj, se îndreaptă spre sud și traversează râurile Moravița și Boruga după care se va amplasa punctul de trecere a frontierei.
Ministerul Transporturilor mai anunță că Autostrada va fi construită cu o viteză de proiectare de 140 km/h, cu excepția primei curbe adiacente nodului rutier de la intersecția cu A1 care este gândită pentru viteza de 100 km/h și ultimelor 2 curbe din zona punctului de trecere a frontierei proiectate pentru viteze de 100, respectiv maxim 80km/h.
Ai mai putea citi și: Moment istoric. Se inaugurează cea mai așteptată autostradă din ultimii 30 de ani. Ciolacu: „Se va da drumul circulației”