Negociatorii Parlamentului European au convenit asupra unor noi proceduri privind permisul de conducere, introducând reguli privind obținerea acestui act. Acordul privind actualizarea directivei UE are scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră în Europa, în condițiile în care aproape 20.000 de persoane mor în fiecare an pe drumurile din Uniunea Europeană, notează Europeansting.com.
Europarlamentarii au reușit să introducă noi cerințe, șoferii trebuind să fie mai bine pregătiți pentru situații reale de conducere și să fie conștienți de riscurile pentru pietoni, copii sau bicicliști. Pentru a se califica pentru acest permis, un șofer trebuie să învețe regulile cu privire la utilizarea telefonului în timpul conducerii, riscurile unghiului mort, sistemele de asistență pentru șofer, deschiderea în siguranță a portierelor și conducerea în condiții de zapadă și polei.
Un permis de conducere digital, disponibil pe smartphoneurile care dispun de portofel digital, va deveni formatul principal al UE, potrivit noilor reguli. Astfel, statele membre vor avea la dispoziție cinci ani și șase luni de la intrarea în vigoare a noilor norme pentru a pune în aplicare acest lucru. Totuși, europarlamentarii s-au asigurat că șoferii vor continua să aibă dreptul de a solicita și un permis de conducere fizic.
Pentru prima oară, normele UE vor stabili o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru cei care dau examenul auto. Șoferii începători vor fi supuși unor reguli și sancțiuni mai stricte pentru conducere sub influența alcoolului și conducerea fără centură de siguranță sau sisteme de siguranță pentru copii. Țările UE sunt astfel încurajate să urmărească o politică de toleranță zero cu privire la alcool și droguri, care ar interzice consumul pentru toți conducătorii auto.
Pentru a atenua lipsa de șoferi profesioniști, vârsta minimă la care un șofer poate obține permisul pentru un camion va fi redusă de la 21 la 18 ani, iar pentru permisul de conducere de autobuz, de la 24 la 31 de ani, cu condiția ca solicitantul să dețină un certificat de competență profesională.
Țările UE le pot permite tinerilor de 17 ani să conducă un camion sau o camionetă doar pe teritoriul lor, doar dacă sunt însoțiți de un șofer cu experiență. Acest sistem se va aplica la nivelul întregii Uniuni Europene.
Totodată, s-a convenit ca permisele de conducere ar trebui să fie valabile 15 ani pentru motociclete și mașini. Țările UE pot reduce această perioadă la 10 ani dacă permisul auto poate fi utilizat ca act de identitate național, în timp ce permisele pentru camioane și autobuze vor trebui reînnoite la fiecare cinci ani. Țările UE pot, de asemenea, să scurteze valabilitatea permiselor de conducere ale șoferilor mai în vârstă, fiind vorba de 65 de ani sau mai mult.
Înainte de a avea primul permis, șoferul trebuie să facă un control medical, inclusiv oftalmologic și al sănătății cardiovasculare. La inițiativa deputaților europeni, autoritățile vor fi încurajate să crească gradul de conștientizare a oamenilor cu privire la standardele minime de aptitudine fizică și mentală pentru conducere.