Serviciul SMS 113 este soluția implementată de Serviciul de Telecomunicații Speciale pentru a veni în sprijinul persoanelor cu deficiențe de auz și/sau vorbire care au nevoie de ajutorul agențiilor de intervenție (Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont).
Apelul la 113 în România este un serviciu destinat persoanelor cu dizabilități de auz și vorbire, care le permite acestora să contacteze serviciile de urgență. Acest număr este parte a sistemului național de urgență și funcționează prin trimiterea unui SMS, oferindu-le astfel acestor persoane acces rapid la ajutor în situații critice. Numărul 113 a fost creat pentru a asigura o modalitate de comunicare eficientă și accesibilă pentru toți cetățenii, indiferent de abilitățile lor fizice.
Persoanele cu dizabilități de auz și/sau vorbire pot să folosească gratuit numărul unic 113 pentru SMS-urile asociate apelurilor de urgență. Acestea pot să folosească numărul 113 doar după o înregistrare prealabilă a propriului număr de telefon în baza de date a Sistemului pentru apeluri de urgență.
Dacă o astfel de persoană este înscrisă în baza de date a Serviciului 113, atunci când va apela 112 vor fi trei avantaje importante:
– sistemul va identifica automat numărul de pe care sună ca aparținând unei persoane cu deficiențe de auz/și sau vorbire, iar operatorul 112 va urma procedura, adică va gestiona urgența prin schimb de mesaje;
– prin apelul la 112, care este absolut necesar, sistemul informatic afișează localizarea de rețea care are o rază mai mare de acoperire și o altă localizare avansată;
– persoanele care se înregistrează pot declara o persoană de ajutor, care, atunci când situația o impune, poate fi contactată de Serviciul de urgență și care poate furniza detalii suplimentare și facilita comunicarea.
Aveţi posibilitatea să vă înregistraţi în trei moduri:
– Prin depunerea documentelor de înregistrare la birourile temporare de asistenţă la înregistrare sau la unul dintre sediile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale din Bucureşti sau din ţară;
– Prin transmiterea prin poştă a documentelor de înregistrare, la adresa: Splaiul Independenţei nr. 323A, sector 6, Bucureşti;
– Cerere de înregistrare;
– Copia actului dumneavoastră de identitate sau al reprezentantului legal;
– Copiile actelor care atestă dizabilitatea;
– Copia documentului care atestă calitatea de reprezentant legal, dacă este cazul.
– Solicitaţi un exemplar al cererii de înscriere la unul dintre sediile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale sau la birourile temporare de asistenţă la înscriere; cererea poate fi obţinută şi prin descărcarea de AICI;
– Completaţi şi semnaţi această cerere;
– Anexaţi copiile documentelor specificate mai sus;
– Introduceţi documentele într-un plic, sigilaţi-I şi trimiteţi-I Serviciului de Telecomunicaţii Speciale prin una dintre cele două metode metode menţionate anterior.
Ai mai putea citi și: Recorduri de prețuri pentru cafea și cacao. 2024 aduce previziuni sumbre
– Accesaţi website-ul www.112.ro. secţiunea „Serviciul SMS 113”, subsecţiunea „Înregistrare”;
– Completaţi fiecare câmp al formularului online, scanaţi şi încărcaţi copiile documentelor menţionate mai sus;
– În cazul în care apelaţi la un reprezentant legal, acesta va completa şi formularul online destinat reprezentanţilor legali, aflat în aceeaşi subsecţiune pe site, încărcând obligatoriu şi documentul doveditor al calităţii lui.
Dacă toate condiţiile obligatorii au fost îndeplinite, iar datele şi documentele transmise sunt corecte şi complete, veţi primi un SMS de confirmare la numărul de telefon declarat în cererea de înregistrare. Din acest moment puteţi apela 112 în orice situaţie de urgenţă.
– În cazul în care aveţi o urgenţă, sunaţi imediat la numărul 112;
– Operatorul 112 vă va răspunde, însă nu va iniţia un dialog cu dumneavoastră, ci va închide apelul, fiindcă veţi fi identificat automat de către sistem ca fiind o persoană cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire;
– Veţi primi imediat un SMS cu textul: „Trimiteţi SMS la 113 cu urgenţa şi adresa incidentului”;
– Veţi răspunde printr-un SMS la numărul 113, descriind scurt urgenţa şi indicând cu exactitate adresa, inclusiv judeţul. Este indicat să nu folosiţi semne diacritice, dacă telefonul dumneavoastră nu este setat în acest mod, pentru a urgenţă transmiterea;
– După transmiterea SMS-ului este posibil să mai primiţi mesaje din partea operatorului 112 cu întrebări suplimentare. Răspundeţi scurt şi cât se poate de exact.
– Operatorul 112 va transmite datele obţinute de la dumneavoastră agenţiilor de intervenţie (Poliţie, Ambulanţă, Pompieri) care vă vor ajuta în urgenţa pe care o aveţi.
ATENŢIE! Constituie contravenţii apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul de urgență 113, faptele fiind sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei. Aceeași sancțiune se va aplica și pentru SMS-urile care aduc injurii operatorilor.
De administrarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență se ocupă Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). Serviciul este disponibil doar în rețelele de comunicații mobile Orange, RCS-RDS, Telekom, Vodafone.
Apelul la 113 în România nu este destinat persoanelor care vorbesc o limbă străină, ci este specific pentru persoanele cu dizabilități de auz și vorbire. Dacă ești vorbitor de o limbă străină și ai nevoie de asistență în România, ar trebui să suni la numărul de urgență european 112.
Serviciul 112 în România poate gestiona apeluri în mai multe limbi, deoarece operatorii sunt instruiți să răspundă în diferite limbi străine și pot apela la servicii de interpretare pentru a comunica eficient cu apelanții care nu vorbesc româna. Deci, dacă ești vorbitor de o limbă străină și ai nevoie de ajutor de urgență, este recomandat să utilizezi numărul 112.
Ai putea citi și: Românii care NU au voie să bea mai mult de 1-2 cești de cafea pe zi. Crește riscul de deces