Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) ratează și a doua licitație pentru 12 trenuri cu hidrogen, contract finanțat din PNRR. Instituția din subordinea Ministerului Transporturilor a anulat licitația de până la 4 miliarde lei invocând că oferta Asocierii Alstom-Linde Gaz, singura ofertă depusă este neconformă, conform informațiilor prezentate de Economedia.
Prin urmare, potrivit ARF, Alstom nu ar fi respectat calendarul de livrare și termenul limită din PNRR, care era în august 2026. Licitația avea o valoare cuprinsă între 2,4 și 4,1 miliarde lei cu posibilitatea serviciilor conexe contractului de până la 30 de ani. Contractul pentru 12 rame cu hidrogen este cea mai mare investiție din PNRR pentru achiziția de material rulant.
Te-ar putea interesa și: Raport CFR. Întârzierile trenurilor par a nu fi remediate. Au acumulat 8 ani în anul 2022 și cresc în continuare!
,,Comisia de evaluare, împreună cu echipa de experţi cooptaţi ai Băncii Europene de Investiţii (BEI-PASSA), a constatat o serie de neconformităţi semnificative care nu au putut fi clarificate de ofertant, respectiv Asocierea SC Alstom Transport SA (lider) şi Linde Gaz România SRL (asociat).
De exemplu, au fost propuse: o disponibilitate a trenurilor mult mai redusă, atât din punct de vedere al zilelor de utilizare anuală, cât şi din cel al numărului de kilometri posibil parcurşi pe an; calendarul de livrare a primului tren şi cel de livrare a seriei mult mai mari decât cele solicitate, în contextul constrângerilor temporale ale PNRR; caracteristici ale cabinelor de conducere mai slabe decât cele solicitate (din punct de vedere al ergonomiei postului de lucru al mecanicului de tren)”, se anunță în comunicatul ARF.
La prima licitație pentru 12 rame destinate trenurilor cu hidrogen ARF nu a primit nicio ofertă, iar la a doua procedură, în iulie 2023 Asocierea Alstom-Linde gaz a depus singura ofertă.
Valoarea maximă pentru cele 12 rame este de aproape 900 de milioane de lei, diferența până la 2,4 respectiv 4,2 miliarde lei fiind perioada de întreținere, de 15 sau cel mult 30 de ani. Programul de livrare pentru primul tren este cuprins între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului în timp ce termenul de livrare pentru întregul lot (12 unități) este cuprins între 24 și 33 de luni de la semnarea contractului cu o cadență de cel puțin 2 rame/lună, conform sursei citate.
Vezi și: Linia de tren Constanța-Mangalia în proces de modernizare. CFR Infrastructură a lansat licitația!