Ministerul Transporturilor a aprobat în decursul zilei de miercuri, 17 aprilie, indicatorii tehnico-economici pentru achiziția a 9 trenuri electrice noi și a 23 de locomotive. Această investiție are asigurată o finanțare de 200 de milioane de euro prin Fondul de Modernizare, conform informațiilor publicate de Economedia.
Mai mult, prin acest Fond este finanțat și contractul semnat în ianuarie 2024 cu PESA (Polonia) pentru 62 de trenuri Regio, de scurt parcurs și „întors” la Curtea de Apel București iar cele 236 de milioane de Euro alocate, inițial în PNRR pentru electrificare CFR (Constanța-Mangalia și Videle -Giurgiu) au fost transferate în Fondul de Modernizare.
„Astăzi, 17 aprilie 2024, au fost avizate de către Comitetul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) notele de fundamentare ce justifică necesitatea și oportunitatea achiziției a două noi obiective de investiții, respectiv:
– „ Achiziție de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2”;
– „ Achiziție 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători”.
Citește și: Zonele din România unde CFR a decis anularea a 14 trenuri în weekend-uri
Procedurile de achiziție vor fi desfășurate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), în calitate de beneficiar în cadrul proiectului „Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficiență energetică în sectorul transporturilor – material rulant durabil pentru serviciile de transport feroviar pe distanțe lungi”, finanțat prin Fondul pentru Modernizare (FM), instrument nou de finanțare ce contribuie la obiectivele Pactului ecologic european prin sprijinirea unei tranziții juste din punct de vedere social către o economie verde.
Menționăm că propunerea de investiție a fost promovată de MTI și confirmată de BEI ca investiție prioritară, în aplicarea art. 6 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1001 al Comisiei.
Pasul următor în pregătirea achiziției îl constituie adoptarea hotărâririlor de guvern cu privire la aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
Ulterior, ARF va depune la ANAP documentația de achiziție în vederea lansării procedurii și primirii de oferte din partea furnizorilor de material rulant interesați. Noile investiții, prin FM, contribuie la reducerea consumului de energie prin eficiență energetică în sectorul transporturilor, care va asigura, de asemenea, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, în conformitate cu obiectivele Comisiei de reducere a impactului asupra mediului și de îmbunătățire a eficienței energetice.” a transmis ARF.
Fondul de Modernizare ar putea reprezenta o variantă de rezervă pentru transferul finanțării POIM pentru cele 37 de trenuri InterRegio de la Alstom. Deși primul tren a fost livrat în decembrie 2023, rama ar putea fi pusă în circulație de-abia la toamnă, în afara calendarului POIM (31 decembrie 2023).