Magazinele moderne în care se vând articole de larg consum, chiar dacă este vorba de alimente, băuturi, produse de îngrijire personală sau a locuinţei, au apelat anul trecut mai mult decât oricând în ultimii ani la oferte, reduceri şi promoţii, în încercarea de a mai anima apetitul de consum al românilor, ce a primit o lovitură grea din cauza inflaţiei record, relatează Ziarul Financiar.
Așadar, articolele la promoţie au ajuns în ultimele luni ale lui 2023 să contribuie cu 28% la totalul vânzărilor din hipermarketuri şi supermarketuri, un maxim al ultimilor cinci ani, arată o analiză a companiei de cercetare RetailZoom.
În studiul de față ce vizează doar comerţul modern (hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, proximitate modernă şi cash&carry) au fost monitorizate următoarele tipuri de promoţii: produse cu reducere de preţ menţionată pe ambalaj, cantitate bonus în acelaşi ambalaj, pachete de articole (1Ă1), cadouri asociate bunurilor, reduceri de preţuri temporare şi promoţii virtuale (TPR – temporary price reductions). Au fost analizate aceste activităţi pentru toate categoriile de bunuri de larg consum, cu excepţia ţigărilor.
Trendul ofertelor şi reducerilor a reapărut în prim-plan în 2023, după o perioadă de relativă pauză, mai exact după o perioadă în care cota de piaţă a articolelor la promoţie în total vânzări din comerţul modern scăzuse la 19-20%. Anul trecut, pe de altă parte, retailerii au realizat că românii acordă o atenție tot mai sporită în ceea ce privește banii pe care îi au, din cauza scumpirilor record, aşa că a început o „luptă“ a ofertelor ce aminteşte într-o oarecare măsură de perioada 2009-2010.
„Toate tipurile de acţiuni promoţionale au cunoscut o revigorare specială odată cu începerea lui 2023, sprijinind estomparea creşterii preţurilor. În contextul scăderii numărului de produse din coşul de cumpărături, promoţiile au reluat rolul de stimulent pentru încurajarea achiziţiilor şi pentru retenţia clienţilor“, declară analiştii RetailZoom.
Ai mai putea fi interesat de: Avertisment BCR: Leul, supraevaluat cu 6%. Cea mai importantă apreciere în termeni reali a leului din ultimii 17 ani
Când preţurile au început să explodeze, în special în anul 2022, românii au reacţionat prin orientarea către produse mai ieftine (downtrading), prin reducerea numărului de articole achiziţionate sau prin cumpărarea de cantităţi mai mici. Încă din 2022 oamenii căutau promoţiile şi ofertele, însă retailerii mari încă nu apelau masiv la această armă, lucru care s-a întâmplat abia anul trecut, lucru confirmat şi de executivii din domeniu.
„În 2022, oamenii cumpărau mai puţin, în gramaje mai mici. Începând cu anul trecut, cumpără mai deştept şi urmăresc promoţiile, iar asta vedem inclusiv în 2024. Nu e însă ca în 2009-2010, când această tendinţă era coroborată cu o scădere masivă a vânzărilor. În 2010 a avut loc majorarea TVA. Sper să nu mai fie niciodată cum a fost atunci, au fost ani extrem de grei“, spunea recent Daniel Gross, CEO al Penny România.
Toţi actorii din piaţa de retail alimentar vor să-i atragă pe clienţii care devin tot mai cumpătați nu doar cu preţuri mici, ci şi cu oferte şi promoţii la anumite articole. Astfel, lupta e mai aprigă decât oricând în anii anteriori. Asta face să fie presiune foarte mare pe rezultate.
Pe de altă parte, există şi o veste bună, consumul în volum a reînceput să crească pe final de 2023, asta după ce în ultimii aproape doi ani vânzările au fost ţinute pe plus doar de scumpiri.
„Evoluţia consumului din ultima parte a anului a fost una pozitivă. A fost înregistrat un salt al vânzărilor cantitative chiar din luna septembrie – în special pentru magazinele de proximitate, de tip mini şi supermarket, atât în reţelele internaţionale, cât şi în cele locale. Doar luna noiembrie a avut un parcurs uşor diferit, prin uşoare scăderi de volume în magazinele de format mare şi în reţelele locale“, conform RetailZoom.
Per total, în comerţul modern, vânzările au crescut în valoare în 2023 cu 12,3%. În volum a existat totuşi un minus de 1,3%, declinul fiind temperat de evoluţia de pe final de an.
„În mod evident, tendinţa generală este aceea de recuperare a ritmurilor anterioare ale evoluţiei vânzărilor“, concluzionează analiştii RetailZoom.