Situația lotului Târgu Neamț-Iași-Ungheni de pe autostrada Unirii se află în impas, iar autoritățile se află în punctul în care trebuie să apeleze la o „soluție de avarie” pentru a se asigura că finanțarea de 3,5 miliarde de euro pentru acest proiect va fi asigurată în continuare de către Uniunea Europeană, notează Economedia.
CNAIR ar putea propune proiectantului Consitrans modificarea contractului pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni, eliminând etapa Proiectului Tehnic (PT) după finalizarea Studiului de Fezabilitate, pentru a securiza finanțarea europeană pentru Autostrada Unirii.
Mai exact, CNAIR ar vrea ca Consitrans să renunțe la cele șase luni alocate pentru Proiectul Tehnic de execuție, pentru a lansa cât mai repede licitația pentru execuție, conform lui Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Aceste discuții au loc în contextul întârzierii semnificative a contractului pentru Autostrada Unirii care ajung la aproape un an și a riscului ca licitația pentru lucrări să nu fie lansată până la sfârșitul anului, în timp ce alte proiecte la fel de importante, precum Drumul Expres Oradea-Arad, evaluat la 2 miliarde euro, sunt deja în faza de depunere a ofertelor.
Te-ar putea interesa și: Autostrada Unirii A8 este tot mai aproape de realitate. Contract de peste 3 miliarde lei publicat în SEAP
Recent a avut loc o nouă întâlnirea a Comitetului de Monitorizare Programului Transport (2021-2027), o întâlnire între oficialii din Ministerul Transporturilor, antreprenori și organizații non-guvernamentale selectate prin competiție pentru monitorizarea marilor proiecte din acest sector, inclusiv Autostrada Unirii.
Pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni din Autostrada Unirii, finanțarea din PT este de aproape 900 milioane Euro, la un cost estimat de aproximativ 2,5 miliarde Euro, costul exact va fi stabilit după finalizarea Studiului de Fezabilitate și aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
„În același timp, la CM PT s-a afirmat faptul că se ia în calcul, după finalizarea Studiului de Fezabilitate pe Ungheni-Iași-Tg. Neamț, cu acordul proiectantului, extragerea Proiectului Tehnic din actualul contract și realizarea acestuia în viitoarea licitație de Proiectare+Execuție în vederea securizării finanțării sectorului ieșean din A8 (n.r. Autostrada Unirii)”, a explicat Adrian Covăsnianu.
Compania de Drumuri a aprobat pe 13 ianuarie 2023 traseul final al secțiunii Târgu Neamț – Iași – Ungheni de pe Autostrada Unirii. „Traseul albastru,” aflat încă de anul trecut pe masa autorităților, ar trebui să rezolve problemele de trafic din zona de nord a Iașiului. Trebuie adăugat că are o lungime totală de 93 de kilometri, incluzând 55 de poduri și 2 tuneluri. De asemenea, pe cei peste 90 de kilometri vor fi amenajate 9 noduri rutiere, în medie un nod la fiecare 10 kilometri, ceea ce va asigura descărcările de pe A8 și legăturile cu rețeaua rutieră existentă.
Citește și: S-a lansat licitația pentru un nou lot de pe Autostrada Unirii (A8). Sorin Grindeanu face anunțul zilei