Asiguratorii, în război cu transportatorii. Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România a subliniat că în primele nouă luni ale anului precedent, prima medie a RCA a înregistrat o creștere de 5%, în timp ce dauna medie plătită în conformitate cu polițele a înregistrat o creștere de 12%. Aceste clarificări au fost emise ca răspuns la informațiile „trunchiate privind piața asigurărilor” care au fost făcute publice miercuri de către Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, transmite Știri pe surse.
„În primele 9 luni ale anului trecut, prima medie RCA a avut o evoluţie de 5%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2022, respectiv 79% faţă de 2021 (pag. 43, Raportul ASF). Desigur, comparaţia cu 2021 este lipsită de sens, căci datele din acel an includeau două companii specializate în RCA care practicau prime nesustenabile şi care, ulterior, au şi intrat în faliment.
Pentru falimentele acelor două companii plătesc astăzi toţi şoferii din România prin intermediul FGA – Fondul de Garantare a Asiguraţilor. Mai mult, să nu uităm şi de impactul inflaţiei în toţi aceşti ani. Ceea ce nu se spune însă este că dauna medie plătită în baza poliţelor RCA a crescut cu 12%, de la 9.583 lei la 10.753 lei, în primele 9 luni din 2023, conform cifrelor oficiale ale ASF (pag. 45)”, explică reprezentanţii UNSAR, într-un comunicat.
UNSAR subliniază că, în legătură cu afirmația conform căreia cheltuielile interne ale asigurătorilor depășesc 50% din încasări, datele reale prezentate în raportul ASF arată că rata cheltuielilor pentru achiziție și administrare în cazul RCA este de 23,25%, în scădere față de 27,48% înregistrat după primele 9 luni ale anului precedent.
„Începând cu 11 aprilie 2023, tarifele RCA au fost îngheţate. Iniţial, măsura a fost luată pentru 6 luni, prelungită cu încă 3 luni, pentru ca, apoi, la finalul anului trecut, Guvernul să o prelungească încă o dată, cu mici ajustări, până în luna martie a anului în curs.
Nu credem că există o altă industrie care se mai află într-o situaţie similară şi nici de unde anume reiese susţinerea instituţiilor româneşti, ‘în detrimentul intereselor statutului’. O astfel de acuzaţie nefondată denotă o lipsă de responsabilitate atât faţă de instituţiile statului, cât şi faţă de publicul larg”, afirmă reprezentanţii asigurătorilor.
COTAR a emis un comunicat în care a cerut Guvernului și Parlamentului să îl înlocuiască urgent pe președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, pe motivul unei „legături evidente cu piața de asigurări”.
„Premierul României, Marcel Ciolacu, poate demara procedura de revocare din funcţie a lui Bogdan Chiriţoiu de la şefia Consiliului Concurenţei, pentru evidenta legătură a acestuia cu piaţa de asigurări RCA. Companiile multinaţionale vând poliţe RCA cu 250% mai scumpe decât acum 3 ani”, se arată în comunicat.
Conform informațiilor furnizate de organizația transportatorilor, raportul ASF indică o creștere de aproximativ 8% a prețului în primele 9 luni ale anului trecut.
„Această creştere a tarifului RCA s-a realizat în timp ce preţurile erau (doar teoretic) plafonate. Consiliul Concurenţei a ales în continuare să nu acţioneze. Dar aceeaşi instituţie acordă un sprijin vădit firmelor de asigurări care vând RCA: Bogdan Chiriţoiu iese public şi solicită Parlamentului plafonarea mascată a preţului la reparaţii – şi, de fapt, distrugerea acestei categorii de servicii”, mai scria în comunicat.