Modul în care sunt folosite camerele de bord a dus la lungi dezbateri în ultimii ani. Mai exact, dezbaterile au vizat modul în care acestea pot fi folosite în instanță sau pentru pedepsirea celor care au încălcat regulile în trafic. Acest lucru s-ar putea schimba odată cu o nouă modificare pregătită pentru Codul Rutier, care ar permite folosirea înregistrărilor video pentru a da amenzi, transmite Antena 3 CNN.
Potrivit acestui proiect, polițiștii ar urma să aibă posibilitatea de a folosi înregistrări audio-video furnizate de pe camerele de bord sau de către administratorii drumurilor publice pentru a sancționa șoferii care încalcă regulile de circulație.
Un aspect important al acestui proiect este crearea unei platforme informatice dedicate încărcării imaginilor video. Aceste înregistrări video ar urma să servească ca probe în cazul comportamentului agresiv al șoferilor. De exemplu, polițistul rutier ar putea constata contravenții legate de adoptarea unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice cu ajutorul înregistrărilor primite de la martori oculari sau de la alte surse.
Te-ar putea interesa și: Codul rutier 2024. Atât șoferii, cât și bicicliștii din România trebuie să respecte noi reguli în trafic
„Polițistul rutier poate constata contravenția de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice (…) și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul, a oricăreia dintre manevrele prevăzute la art. 54 alin.(2) și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video, după caz”, se arată în proiect.
Conform proiectului, imaginile de pe camerele de bord vor putea fi utilizate pentru sancționarea șoferilor care întorc mașina prin folosirea frânei de ajutor, schimbă benzile de circulație foarte des, accelerează agresiv, derapează intenționat, circulă foarte aproape de vehiculul din față sau abuzează de semnalele acustice și luminoase. Este o abordare care vine să completeze metodele tradiționale de constatare a contravențiilor, precum cele realizate direct de către polițiști sau cu ajutorul mijloacelor tehnice omologate.
Proiectul introduce o excepție de la regulile actuale, care impun ca polițiștii rutieri să constate contravențiile direct sau cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau omologate. Această schimbare care vizează camerele de bord sau pe cele de pe drumurile publice deschide calea pentru o mai mare implicare a tehnologiei în procesul de aplicare a legii în traficul rutier.
Citește și: