Atenție la cumpărăturile online, mai ales în perioada reducerilor. Experții în securitate cibernetică ne îndeamnă să fim vigilenți când vine vorba de achizițiile pe Internet.
Maria a crezut că și-a comandat un palton de pe site-ul unei firme de haine cunoscute, l-a plătit online, iar banii au fost retrași pe loc. Au trecut câteva săptămâni și nu a primit niciun colet, așa că i-a contactat pe reprezentanții magazinului din România, care i-au spus că a intrat pe un site fals.
„Am scris numele brandului pe Google, prima sugestie a fost acest website. Eu intrasem pe site-ul oficial în trecut, dar acesta nu mi-a ridicat niciun semn de întrebare, era o copie destul de fidelă”, a declarat tânăra.
Un alt exemplu este un site de parfumuri de lux, care vinde în numele unei parfumerii cunoscute, la prețuri mult mai mici. Acesta se folosește și de recenziile pozitive ale unor oameni pentru a părea de încredere.
„Un site promitea consumatorilor că le vinde produce reduse cu 50 – 60%. Obligau cumpărătorul să cumpere cel puțin trei produse pentru a primi transport gratuit și apoi trimiteau alte produse decât cele pe care le-ai achiziționat”, spune Cristian Pelivan, directorul Asociației Magazinelor Online.
„Orice mesaj, orice reducere, orice propunere care sună mai bine, prea bine ca să fie adevărată, probabil că nu este adevărată. În momentul în care noi sesizăm acest gen de mesaj este foarte important să verificăm veridicitatea”, a declarat și Andrei Bozeanu, cercetător în securitate cibernetică.
Experții ne dau câteva indicii pentru descoperi dacă un site este sigur. Primul se află chiar în dreptul denumirii site-ului, este vorba despre un lacăt. Și, dacă apăsăm pe el, chiar scrie conexiune sigură. Dacă în loc de lacăt avem un triunghi cu semnul exclamării, înseamnă că site-ul este periculos și ar fi bine să nu-l accesăm.
Un alt indiciu sunt greșelile gramaticale și de ortografie sau scrisul neglijent. De altfel, și prețul trebuie să fie un indicator destul de bun, e greu de crezut că un articol care costă inițial aproape 1.600 de lei să fie redus până 470, mai ales în cazul unor firme de lux.