Legea care are în vedere reducerea cheltuieilor bugetare, pentru care Guvernul și-a angajat răspunderea în Parlament, a condus la imposibilitatea legală ca angajaților CFR și Metrorex să le mai poată fi acordate tichete de masă. Ministerul Transporturilor vrea exceptarea angajaților de la căi ferate și metrou, acest lcuru întâmplându-se după ce legea a intrat în vigoare., astfel încât să le poate fi acordate din nou tichete de masă, iar angajaților cu salarii de cel mult 8.000 lei, anumite ajutoare.
Potrivit legii, cheltuielile privind tichetele de masă nu pot să depășească anual contravaloarea a două salarii minim brute pe țară valabile la data de 1 ianuarie 2019. În cazul operatorilor economici de stat, incluzând, de asemenea, filialele acestora, li se interzice acordarea de premii, prime, bnusuri și alte drepturi de natură salarială similare, în situația în care au înregistrat pierderi contabile din anii precedenți și nerecuperate și/sau înregistrează pierderi contabile în anul curent.
Personalul Companiei Naționale de Căi Ferate ”C.F.R.” S.A., al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători ”C.F.R. Călători” S.A., al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” S.A. și al Societății Comerciale de Transport cu Metroul București „Metrorex” S.A. a beneficiat de tichete de masă, acestea fiind prevăzute în contractele colective de muncă, precum și în contractele individuale de muncă.
Ai putea fi interesat și de: Tichete sociale de Sărbători pentru familiile nevoiaşe. Ce condiții trebuie să îndeplinești ca să intri în posesia banilor pentru Crăciun
Până în luna noiembrie, angajații societăților menționate au beneficiat de câte un tichet de masă pentru fiecare zi lucrată, rezultând o valoare de circa 7.000 lei/an pentru fiecare salariat, față de valoarea stabilită prin noua lege și care este reprezentată de ”contravaloarea a două salarii minim brute pe țară/an/persoană valabile la data de 1 ianuarie 2019”, respectiv 4.160 lei. Conform datelor oficiale, valoarea totală a tichetelor de masă pentru cele 4 societăți pentru personalul al cărui salariu net este de 8.000 lei ajunge la 21,7 milioane lei pe lună, dupa cum urmeaza: C.N.C.F. ”C.F.R.” S.A. 12,2 milioane lei, S.N.T.F.C. ”C.F.R. Călători” S.A. 5,6 milioane lei, S.N.T.F.M. ”C.F.R. Marfă” S.A. 1,5 milioane lei, S.C.T.M.B. ”Metrorex” S.A.2,4 milioane lei.
„Precizăm că aplicarea prevederilor legale va conduce la imposibilitatea acordării ajutoarelor de înmormântare, ajutoarelor pentru naștere/căsătorie, ajutoare pentru dispozitive medicale și proteze, ajutoare pentru boli grave sau incurabile, transportul la și de la locul de muncă și a altor drepturi de natură salarială din fondul de 5% aplicat asupracheltuielilor cu salariile, care se suportă din venituri proprii (de exemplu tichete cadou oferite copiilor minori).”, se arată un comunicat al Ministerului Transporturilor, potrivit profit.ro.
Mai mult decât atât, susține că rezultatele financiare brute negative care au fost înregistrate de cele patru societăți nu sunt cauzate de activitatea prespus ineficientă a acestora.
Cauzele ar fi următoarele:
- imposibilitatea asigurării sumelor de la bugetul de stat întreținerii infrastructurii publice și reparațiilor curente pentru C.N.C.F. ”C.F.R.” S.A.;
- imposibilitatea asigurării sumelor reprezentând compensații pentru obligația de serviciu public cuprinsă în contractele de servicii publice încheiate cu S.N.T.F.C. ”C.F.R. Călători” S.A. și S.C.T.M.B. ”Metrorex” S.A.;
- constatarea acordării unui ajutor de stat nelegal către S.N.T.F.M. ”C.F.R. Marfă” S.A. prin Deciziei Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020, astfel că societatea are obligativitatea de restituire a unui ajutor de stat, considerat nelegal, în cuantum de 2,6 miliarde lei plus dobânzi.”, conform sursei citate anterior.
Așadar, prin evidențierea acestora, Ministerul arată că Guvernul ar fi de vină pentru ineficiența companiilor, prin faptul că nu ar asigura investițiile necesare și pentru că a acordat ajutoare ilegale companiei feroviare de stat. Guvernul crede și că, aplicarea prevederilor legii ar conduce la discriminarea angajaților de la CFR și Metrou, față de cei din mediul privat.
„Totodată, ar putea genera plecarea voluntară a personalului acestor societăți către alți angajatori.”, a comunicat Ministerul, conform celei citate.
Ai putea fi interesat și de: Vouchere de 1.000 de lei pentru porcul de Crăciun, timp de 5 ani. Cine va beneficia de aceste tichet