Ministerul Transporturilor prin Compania de Drumuri, CFR Infrastructură și Compania Aeroporturi București derulează contracte de peste o jumătate de miliard de Euro cu cei doi mari constructori din Austria : PORR și STRABAG. Cele două companii care lucrează inclusiv cu angajați subcontractori români, nu doar că respectă termenele din contracte și execută lucrări de bună calitate, ci reușesc să le și termine înainte de termen, ultimul exemplu fiind Lotul 1 al Autostrăzii Sibiu -Pitești, estimat a fi deschis peste o săptămână, pe 15 decembrie, conform unei analize publicate de economedia.ro.
Analiza Economedia arată că cel mai mare contract pe care CNAIR îl derulează cu o firmă din Austria este Lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești, lotul de 10 kilometri dintre Curtea de Argeș și Tigveni semnat pentru o valoare de 1,7 miliarde lei (340 de milioane de Euro). Acest contract se află în etapa de proiectare, iar începerea lucrărilor este estimată în a doua jumătate a anului viitor, potrivit unui răspuns al CNAIR pentru Economedia:
„Secțiunea 4, Tigveni – Curtea de Argeș se află în etapa de proiectare care are durata contractuală de 16 luni. Amintim că execuția lucrărilor are ca durată contractuală 44 luni. Data de începere a contractului este 01.03.2022.Pe 29.07.2022, constructorul a înaintat documentația tehnică pentru autorizarea execuției lucrărilor de construire (PAC) către CNAIR. În prezent, documentația tehnică se află în analiză la CNAIR și Supervizor.” a transmis CNAIR.
Drumul Expres Oradea -Autostrada Transilvania este un alt mare contract pe care CNAIR îl derulează cu un constructor din Austria. Valoare acestuia se ridică la 550 de milioane de lei (110 milioane Euro) iar compania contractoare este Strabag. Proiectul ar putea fi terminat în decembrie 2023, înainte de termen.
Cel mai recent contract câștigat de Strabag este pentru Lotul Chețani-Câmpia Turzii pe A 3 Transilvania cu o valoare de 440 milioane lei ( 85 milioane Euro). De asemenea, Strabag este unul dintre cei șase constructori care vor să câștige contractul de 4,4 miliarde lei ( 880 milioane Euro) pentru lotul cu Tunelul Meseș– Autostrada Transilvania. Legăturile Strabag cu oligarhul rus Oleg Deripaska au constituit și motiv de contestație pe care a depus-o Astaldi împotriva Strabag, mai scrie sursa citată.
De altfel, cele două mari companii din Austria sunt implicate și în alte proiecte de infrastructură
Redeschiderea liniei de tren București-Giurgiu care include noul pod peste Argeș de la Grădiștea este un contract pe care CFR Infrastructură l-a semnat cu PORR în decembrie 2020 pentru aproape 100 de milioane Euro. Și în acest caz, lucrările companiei austriece sunt în grafic. Contractul se derulează conform termenului, trenurile urmând să circule din nou peste cel mult un an.
Pentru infrastructura aeroportuară, Compania Aeroporturi București a semnat cu PORR cel mai mare contract din ultimii 10 ani : 309 milioane lei pentru modernizarea căilor de rulare la Aeroportul Otopeni
În ceea ce privește Strabag, Consiliul Județean Iași, care administrează Aeroportul Internațional Iași face lucrările pentru noul terminal cu Strabag, contractul fiind semnat pentru o sumă de peste 300 de milioane lei, mai arată analiza economedia.