Constructorul WeBuild menține o mobilizare deosebită pe lotul 5 al Autostrăzii Sibiu-Pitești, un segment de 30 de kilometri, ajuns la peste 68% finalizare. Ministerul Transporturilor speră să deschidă parțial acest tronson până la sfârșitul anului, înainte de termenul contractual. Secretarul de stat Ionel Scrioșteanu a inspectat șantierul, unde peste 1.000 de muncitori lucrează intens la diverse structuri, multe dintre ele depășind sute de metri lungime.
Deși lotul ar putea fi complet finalizat între decembrie 2024 și prima jumătate a anului 2025, impactul asupra transporturilor de mărfuri va fi limitat din cauza stării necorespunzătoare a DN 73 C. Autoritatea Rutieră Română a efectuat recent auditul de siguranță rutieră, un pas crucial pentru aprobarea studiului de fezabilitate și realizarea proiectului de Hotărâre de Guvern pentru lansarea licitației tehnice și execuția lucrărilor.
Investiții majore în DN 73 C
Proiectul „Modernizare DN 73 C Tigveni – Râmnicu Vâlcea” este crucial pentru modernizarea infrastructurii rutiere în 2024, având ca scop asigurarea condițiilor adecvate de circulație, în special pentru traficul comercial. Se estimează că lotul Curtea de Argeș – Tigveni, de aproape 10 kilometri, inclusiv tunelul Curtea de Argeș, va fi deschis la sfârșitul anului 2026. Lotul WeBuild de 30 de kilometri, de la Pitești la Curtea de Argeș, este prevăzut să fie deschis în primăvara anului 2025.
Pentru a evita o situație în care autostrada finalizată este inutilizabilă pentru traficul greu, este esențial ca modernizarea DN 73 C să fie sincronizată cu finalizarea lotului 4. Dacă acest lucru nu se întâmplă, CNAIR riscă să aibă o autostradă completă, dar fără utilitate majoră pentru camioane, în special pe ruta Curtea de Argeș – DN 7 C, unde traficul greu este interzis în anumite luni ale anului.
Planurile ministrului Sorin Grindeanu pentru 2024
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat în martie că licitația pentru modernizarea tronsonului Tigveni – Râmnicu Vâlcea va fi lansată în această vară. Proiectul include modernizarea DN 73 C, cu lucrări de refacere a structurii rutiere, consolidări și lărgirea drumului la 10 metri, dintre care 7 metri pentru benzi de circulație și 3 metri pentru acostament consolidat.
Deschiderea parțială a lotului de la Pitești la Curtea de Argeș sau Vâlcele depinde de decizia WeBuild și de răspunsul CNAIR în privința contractului pentru Podul Brăila și drumurile de legătură. Antreprenorul a cerut CNAIR 230 de milioane de lei pentru a permite circulația, însă ministrul Sorin Grindeanu a refuzat această solicitare, considerând-o nejustificată.
„𝗘𝘅𝗲𝗺𝗽𝗹𝘂 𝗯𝘂𝗻 𝗱𝗲 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲 𝗽𝗲 𝗦𝗲𝗰𝘁𝗶𝘂𝗻𝗲𝗮 𝟱 𝗮 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝘇𝗶𝗶 𝗦𝗶𝗯𝗶𝘂 – 𝗣𝗶𝘁𝗲𝘀𝘁𝗶 #𝗔𝟭
Pe șantierul 𝗦𝗲𝗰𝘁𝗶𝘂𝗻𝗶𝗶 𝟱: 𝗖𝘂𝗿𝘁𝗲𝗮 𝗱𝗲 𝗔𝗿𝗴𝗲𝘀 – 𝗣𝗶𝘁𝗲𝘀𝘁𝗶 a 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝘇𝗶𝗶 𝗦𝗶𝗯𝗶𝘂 – 𝗣𝗶𝘁𝗲𝘀𝘁𝗶 #𝗔𝟭, antreprenorul execută lucrări pe întregul amplasament al lotului, atât la corpul autostrăzii, cât și la toate structurile aferente, după cum urmează:
✅️ Continuă așternerea stratului de bază de asfalt AB31.5 (87%) și a stratului de legătură BAD 22.4 (18,5%);
✅️ Continuă lucrările de umpluturi din pământ, fiind realizați 3,9 milioane mc;
✅️ Continuă lucrările de realizare a stratului de balast stabilizat cu ciment;
✅️ Continuă execuția drenajului longitudinal;
✅️ Continuă execuția fundațiilor pentru stâlpii de iluminat;
✅️ Continuă lucrările de execuție a sistemului ITS;
✅️ Au început lucrările de betonare a rigolei mediane;
✅️ Au început lucrările de montare a stâlpilor necesari pentru panourile fonoabsorbante;
✅️ Continuă montarea tablierelor metalice aferente podului peste râul Argeș (km 92+814), pentru care au fost aprovizionate 4428 tone și s-au montat deja 3808 tone, dar și pentru podul peste râul Argeș de la km 103+666, pentru care au fost montate 1187 tone;
✅️ Se află în curs de finalizare montarea tablierului metalic aferent podului peste râul Argeș de la km 95+927, fiind montate 2628 tone din 2723 tone;
✅️ Au fost finalizate lucrările de montare a predalelor și de cimentare a plăcii suprabetonate aferente podului peste râul Argeș de la km 99+398;
✅️ Continuă lucrările aferente pasajului peste calea ferată de la km 104+484, fiind finalizată montarea liselor prefabricate, consolelor de susținere pentru stâlpii de iluminat și sfertul de con aferent culeei 2;
✅️ Pentru podul peste râul Valsan de la km 109+383 se află în curs de finalizare montarea grinzilor prefabricate, predalelor și plăcii suprabetonate și a început montarea liselor prefabricate;
✅️ A fost finalizată montarea liselor prefabricate aferente podului peste râul Argeș de la km 110+565;
✅️ Au fost finalizate lucrările de betonare a grinzii parapet și de montare a consolelor de susținere pentru stâlpii de iluminat pentru podul peste zona mlăștinoasă (km 111+780) și a început montarea stâlpilor pentru parapetele metalic;
✅️ Au început lucrările de betonare a grinzii parapet aferent viaductului pentru evitarea zonei de siguranță a căii ferate și zonei digului lacului Budeasa (km 115+240);
✅️ Continuă lucrările la spațiile pentru CIC, de servicii și parcare de scurtă durată.
Acest lot cuprinde și realizarea a 3 noduri rutiere principale, după cum urmează:
𝗡𝗼𝗱 𝗿𝘂𝘁𝗶𝗲𝗿 𝗖𝘂𝗿𝘁𝗲𝗮 𝗱𝗲 𝗔𝗿𝗴𝗲𝘀
✅️ continuă lucrările de terasamente, de realizare a stratului de formă și a stratului inferior de fundație din balast;
✅️ s-a finalizat execuția fundației și betonarea elevațiilor aferente podețului casetat (km 0+040, bretea 1)
✅️ s-a finalizat execuția fundațiilor aferente podului peste Valea Bușaga
𝗡𝗼𝗱 𝗿𝘂𝘁𝗶𝗲𝗿 𝗕𝗮𝗶𝗰𝘂𝗹𝗲𝘀𝘁𝗶
✅️ Au început lucrările de așternere a asfaltului – stratul de legătură pe bretele de acces 1, 2, 3 și 4;
✅️ Au fost montate bordurile aferente podețelor casetate.
𝗡𝗼𝗱 𝗿𝘂𝘁𝗶𝗲𝗿 𝗕𝗮𝘀𝗰𝗼𝘃
✅️ La pasajul peste DN7 s-au finalizat lucrările de montare a predalelor și liselor prefabricate, de turnare a plăcii suprabetonate și execuția fundațiilor și elevațiilor și a început betonarea grinzii parapet;
✅️ Se execută lucrări de umpluturi din pământ, stratul de formă și stratul inferior de fundație din balast;
✅️ S-au finalizat lucrările de montare a liselor prefabricate și de betonare a grinzii parapet aferente podului peste canal de la km 121+560;
✅️ Au început lucrările de execuție a fundațiilor pentru zidul de sprijin aferent bretelelor 3 și 5.
⚠️ Antreprenorul a mobilizat pe întregul șantier aproximativ 1057 persoane și având în vedere buna mobilizare a constructorului, țintim să finalizăm acest lot de autostradă mai devreme față de termenul contractual, fiind posibilă chiar anul acesta”, a transmis Ionel Scrioșteanu.
Citește și: Zi istorică! Au început lucrările la cel mai așteptat pasaj de autostradă din ultimii 30 de ani