Când va fi gata Autostrada Moldovei. Sunt șanse foarte mari ca, în cazul unei decizii favorabile de la CNSC, tronsonul Buzău – Pașcani (aproximativ 250 km) să devină afacere cap-coadă a antreprenorului român Doprinel Umbrărescu. Acesta s-a impus la licitații în fața unor companii străine, dar și locale. Calitatea lucrărilor, numărul mare de angajați și de utilaje și prețurile accesibile se numără printre atu-urile lui Dorinel Umbrărescu, respectiv ale firmelor sale – Asocierea SC SA & Pe Construct SRL – S.C. Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL.
Citeşte şi: Vin bani de la UE pentru români! La cine vor ajunge ajutoarele financiare
Conform PNNR, termenul limită de construcşţie este 2026, dar este posibil ca lucrările se se încheie mai devreme de 30 de luni pentru loturile lungi (lotul 2, de mijloc, al secțiunii Focșani – Bacău are 39 de kilometri și este cel mai lung lot de autostradă contractat din țară), respectiv 20 de luni și 26 de luni pentru loturile mai scurte. Practic, 2025 trebuie să fie anul în care, pentru prima dată, două din cele trei mari provincii istorice din România sunt unite și prin infrastructură de transport modernă, în acest caz autostradă, scrie Economedia. În acest moment, singura necunsocută este situația lotului 3 Pietroasele – Buzău (14 km), unde se aşteaptă decizia Curții de Apel București la contestația Danlin, pentru ca lucrarea să fie contractată integral.
Citeşte şi: Schimbări majore pentru șoferi! Codul Rutier se schimbă radical. Ce se întâmplă cu permisele auto?
Între timp, Autostrada Sibiu – Pitești A1, cel mai important proiect rutier pentru că închide Coridorul Nădlac – Constanța și asigură trecerea din Muntenia în Transilvania, are toate loturile contractate, iar în funcție de evoluția etapelor de proiectare lucrările pe secțiunile 2 și 3 ar putea începe în a doua parte a anului viitor. Dacă se respectă graficul de execuție, sfârșitul anului 2028 sau începutul de 2029 poate aduce prima autostradă care trece Carpații. Lotul 2, Boița – Cornetu (31 km), va fi cel mai greu șantier de autostradă de până acum, constructorul turc Mapa având termen 18 luni pentru proiectare (începută în iulie 2022) și 50 luni pentru execuție. Lotul 3, Cornetu – Tigveni, de 37 kilometri, este contractat cu Astaldi cu termen de proiectare 12 luni și execuție 45 luni. Ordinul pentru începerea proiectării a fost emis începând cu data de 1 februarie 2023. Pe lotul 4, Tigveni – Curtea de Argeș (10 km), PORR urmează să înceapă lucrările în această primăvară.