Constructorul Makyol (Turcia) a câștigat la CNSC contestația depusă împotriva CNAIR, care ceruse mai multe clarificări privind oferta financiară pentru contractul de 8 miliarde lei Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău, lotul Meseș de 41 km. de pe traseul Autostrăzii Transilvania.
Consiliul Național pentru Soluționarea Contestaților a admis contestația Makyol, așadar constructorul nu trebuie să dea mai multe răspunsuri CNAIR care menține, pentru moment, termenul estimat de 29 martie pentru desemnarea câștigătorului, potrivit Economedia.
Makyol este al doilea constructor din România raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați, cu 68 de kilometri pe toate cele 4 loturi ale secțiunii Sibiu – Făgăraș. Pe data de 23 ianuarie 2024, CNAIR a finalizat evaluarea ofertelor tehnice urmând ca până la finalul lunii martie (conform termenelor din SEAP, dar care pot fi prelungite) să termine evaluarea financiară.
Potrivit datelor din contestație consultate de sursa citată, pe 26 ianuarie, în etapa de evaluare financiară, CNAIR a transmis o solicitare către Makyol pentru a justifica prețurile din oferta declarată admisibilă. Deși anonimizată, din contestație se poate înțelege că oferta Makyol ar putea fi semnificativ sub estimarea CNAIR, situație care obligă Autoritatea contractantă să ceară explicații suplimentare așa cum a fost și cazul altor contracte. Makyol arată că a răspuns clar și detaliat solicitării de clarificare, dar că nu recunoaște legalitatea clarificării CNAIR, însă a dat curs acesteia pentru a nu-i fi descalificată oferta.
Prin urmare, la peste un an de la lansarea licitației, CNAIR încă nu are un constructor desemnat. Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturior (manadatul Cătălin Drulă) critică dur întârzierea celui mai mare contract pentru o autostradă licitat în România:
„Contestație admisă de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) în cadrul licitației de lucrări. Cel mai greu tronson din Autostrada Transilvania are 40km și se află în Sălaj, între Poarta Sălajului, Zalău și Nușfalău.
Este inclus în proiect și tunelul Meseș de 3km și încă vreo 7km de poduri și viaducte. Grindeanu a anulat o primă licitație de lucrări în ianuarie 2023. A lansat-o pe a doua, dar încă nu a fost în stare să anunțe un constructor.
Și, pe deasupra, zilele trecute CNSC a admis o contestație depusă de o companie turcească, nemulțumită de modul în care Compania de Drumuri i-a evaluat propria ofertă. Așa că mai durează mult și bine până vom avea un constructor.
Care va avea la dispoziție nu mai puțin de 6 ani și jumătate să termine autostrada. Cu Sorin Grindeanu la Transporturi, avem șanse mai mari să circulăm prin tunelurile dacice decât prin tunelul Meseș.”, spune Horațiu Cosma.
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău cu tunel de 3 kilometri la Meseș a fost lansată în urmă cu mai bine deun an, pe 10 februarie 2023, iar în august au fost depuse 7 oferte. Tunelul Meseș are o lungime de 2,8 kilometri și două galerii. Viteza de proiectare este de 120 km/h.