Autostrada Unirii prinde tot mai mult contur. Ministerul Transporturilor anunță oficial că a semnat contractul de finanțare din PNRR pentru lotul 3 al Autostrăzii Unirii (A 8), contract de proiectare și execuție atribuit constructorului UMB, potrivit unui comunicat al CNAIR.
Contractul pentru lotul 3 Leghin-Târgu Neamț (Moțca) a fost semnat pe 20 septembrie pentru 1,56 miliarde lei. În acest sens, finanțarea europeană pe care o primește Compania de Drumuri prin PNRR este de 899 milioane lei, iar de la buget Ministerul Transporturilor va asigura 1,2 miliarde lei.
În acest sens, finanțarea prin PNRR va fi asigurată până la urmă de la Bugetul de Stat, fondurile din PNRR pentru investițiile rutiere fiind pe componenta împrumuturi și nu pe granturi așa cum sunt banii pentru sectorul feroviar (infrastructură). Din totalul de 17 loturi de Autostradă finanțate prin PNRR CNAIR nu are contracte semnate pe două loturi : Lotul 1 Târgu Mureș-Miercurea Nirajului (25 km.) și Lotul 3 Autostrada Moldovei.
Comunicatul CNAIR: ,,COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., în calitate de Beneficiar al finanțării și MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCURII, în calitate de coordonator de reforme si/sau investitii pentru Planul national de redresare si rezilienta, au convenit în data de 19.09.2023, încheierea Contractului de Finanțare nr.37 pentru proiectul “Autostrada A8, Targu Mures- Targu Neamt, Sectiunea III: Leghin- Targu Neamt” în vederea acordării finanțarii prin Planul National de Redresare si Rezilienta, Componenta 4. Transport sustenabil.
Obiectivul general al proiectului este: necesitatea imbunatatirii si eficientizarii retelei de transport avand in vedere traficul rutier in continua crestere, imbunatatirea conectivitatii la nivel regional, cresterea mobilitatii populatiei, scaderea numarului de accidente si reducerea timpilor de calatorie. Noua infrastructura va scurta timpul mediu de deplasare pe relația Targu Mureș – Targu Neamț cu circa 40%, iar viteza medie de deplasare va crește cu 47%. Prin implementarea proiectului, se va asigura dezvoltarea reţelei rutiere, prin crearea unei infrastructurii rutiere sustenabile pe rețeaua TEN-T Core, o legătura rapida şi sigură intre Autostrada Transilvania (Braşov – Borş) şi coridorul IX Pan European (Bucureşti-Focşani-Albiţa).
Obiectivele specifice ale proiectului : Proiectul constă în construirea a 29,912 km de autostrada cu o platforma de 26,00 metri, inclusiv 2 noduri rutiere, 13 poduri, 8 pasaje, 2 viaducte si 3 ecoducte . Valoarea totală a proiectului este de 2.505.257.169,57 lei din care valoarea fondurilor europene aferente PNRR este de 899.571.533,56 lei, contributia publica nationala 1.209.189.590,00 lei iar TVA aferent reprezinta 396.496.046,01 lei.”
CNAIR și UMB au semnat contractul pentru lotul 3 pe baza deciziei CNSC, fără a mai aștepta decizia Curții de Apel București la contestația Danlin (termen 18 octombrie). Pentru lotul 1 Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, CNAIR a depășit deja două termene: 25 iulie și 7 septembrie, ultimul termen publicat fiind 19 octombrie. Opt oferte au fost depuse la sfârșitul lunii aprilie, dar nu și de la UMB (detalii aici).