Plafonarea adaosului comercial pentru produsele românești ar putea avea efecte nefaste, avertizează micii comercianți. Mai exact, există posibilitatea ca unele magazine să refuze prezentarea la raft a produselor autohtone plafonate, asta în favoarea importurilor, după cum explică Feliciu Paraschiv, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România, proprietar și fondator al rețelei Paco Supermarkets, citat de Economedia.
Momentan, guvernul ia în calcul plafonarea adaosului comercial la 20%, măsura urmând să se aplice doar pentru produsele românești. Cu toate acestea, încă există pprobleme legate de includerea produselor tradiționale în acest program. Ministrul Agriculturii a oferit recent o serie de explicații despre o astfel de inițiativă, subliniind că a discutat deja cu Marcel Ciolacu și cu președintele Camerei Deputaților despre o nouă lege a produselor agroalimentare românești. El a concluzionat că dacă o astfel de lege nu va trece până în iunie, la finalul sesiunii parlamentare, atunci Guvernul va fi nevoit să recurgă la o ordonanță de urgență.
„Ce se aude este faptul că se dorește plafonarea tuturor produselor românești. Noi am ridicat această problemă la întâlnirea cu Guvernul de marți, 19 martie. Trebuie să fie foarte atenți cum definesc produsul românesc.
Dacă avem lapte din import din Ungaria, cutia import din Polonia și noi doar o asamblăm în Romania, nu mai știm dacă este produs românesc. Acesta este doar un aspect. De asemeena este posibil ca unii retaileri să refuze să mai listeze produse românești plafonate în favoarea altor produse de import”, a declarat Feliciu Paraschiv.
Comercianții consideră că principala problemă în ceea ce privește plafonarea produselor tradiționale este legată de faptul că nu poate fi stabilit dacă acestea sunt realizate în România și nici în ce măsură este acesta un produs românesc. Feliciu Paraschiv argumentează că guvernul ar trebui să vină cu un studiu serios de impact asupra pieței înainte de a fi aplicată o astfel de măsură.
„Problema aceasta are niște rădăcini foarte profunde. Trebuie să se intervină într-un fel și asupra legii etichetării pentru că pe un produs poate să scrie fabricat în UE, însă poate de asemenea să fie produs în România și să nu se specifice țara anume. Noi nu știm sigur unde este produs. Trebuie studiată situația mai bine.
O astfel de măsură are implicații foarte mari. O lege de plafonare pe 17 produse are un impact mare și impune discuții, iar o lege care să plafoneze toate produsele românești impune discuții mai aprofundate și ar trebui un studiu serios de impact. Ce înseamnă produs românesc, cum îl definim, cât la % dintre produsele care intră în componentă sunt din România și cât % nu sunt din România”, a mai adăugat Feliciu Paraschiv.