O nouă procedură de înregistrare obligatorie a contractelor de închiriere a fost inclusă de curând într-un ordin publicat în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Obligația care se aplică din 1 ianuarie 2023 îi vizează pe cei care închiriază locuințe, dar îi ocolește pe cei ce obțin venituri din arendă sau din închirierea turistică a camerelor din propriile locuințe.
Așa cum s-a stabilit prin OG 16/2022, cei care obțin venituri din închirierea bunurilor proprii vor fi obligați, din nou, să înregistreze la ANAF, într-un termen de 30 de zile, contractele pe care le încheie. Excepție fac numai cei ce obțin venituri din arendă sau din camerele pentru turiști, scrie avocatnet.ro.
Ce prevede noua legislație cu privire la închirierea locuințelor și care sunt principalii pași ai procedurii actualizate care se aplică din ianuarie
Noua regulă se aplică atât contractelor de închiriere încheiate de la 1 ianuarie 2023, cât și contractelor de închiriere care se află în derulare la acel moment. Cu alte cuvinte, chiar dacă ați încheiat un contract de închiriere înaintea datei de 1 ianuarie, tot trebuie să mergeți la ANAF să depuneți documentele. Actul normativ prevede și un termen de conformare pentru aceasta: 90 de zile.
Pentru a pune în aplicare această schimbare, ANAF a oficializat Ordinul 2.031/2022, care conține modificări la formularul 168 și instrucțiunile sale de completare. Iată principalele prevederi ale acestui nou act normativ, sintetizate de sursa citată:
Contractul de închiriere trebuie înregistrat la ANAF în maximum 30 de zile de la încheierea acestuia, prin completarea și transmiterea formularului 168; Acest formular se transmite organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice; Regula meționată se aplică și dacă intervin modificări ulterioare pe contract.
Cererea de înregistrare se completează în dublu exemplar, unul dintre ele fiind păstrat de contribuabil; În cazul în care există mai mulți proprietari ai bunului închiriat, fiecare dintre aceștia trebuie să înregistreze contractul de închiriere la ANAF; Cererea trebuie să aibă anexată o copie conformă cu originalul a contractului de închiriere (conformitatea cu originalul se asigură prin trecerea, pe copie, a mențiunii „conform cu originalul” și a semnăturii contribuabilului);
Cererea de înregistrare se poate depune fie online, în format electronic, fie în persoană, la registratura Fiscului sau prin poștă (cu confirmare de primire), în format tipărit; Data înregistrării contractului de închiriere e considerată data înregistrării cererii la registratura ANAF, data poștei sau data înregistrării cererii online;
Înregistrarea contractelor de închiriere în evidența ANAF se face intern în maximum cinci zile de la data depunerii cererii;
Cei care obțin venituri din închiriere și nu-și înregistrează contractele la ANAF vor fi atenționați de autorități că au această obligație de îndeplinit.
În cazul în care cel care închiriază este persoană juridică, formularul 168, însoțit de o copie conformă a contractului de închiriere, se transmite exclusiv online către ANAF.
Cu mai mult de 15 ani experiență în domeniul jurnalismului și o pasiune pentru tot ce înseamnă actualități, știri, și tot ce se întâmplă relevant atât în țară, cât și pe plan extern. ... citește mai mult