Primăriile din mediul rural vor avea, în sfârșit, posibilitatea de a investi în infrastructura rutieră cât și în cea agricolă. Ministerul Agriculturii a alocat pentru aceste proiecte suma de 300 de milioane de euro prin două linii de finanțare, scrie agro-tv.ro.
Cele două linii de finanțare sunt împărțite astfel: una pentru crearea sau modernizarea infrastructurii de acces agricolă, iar ce a de a doua pentru crearea ori modernizarea infrastructurii rutiere de bază din spațiile rurale.
Chiar dacă intervențiile sunt extrem de necesare pentru a dezvolta mediul rural din România care se confuntă cu minusuri din cauza lipsei de infrastructură de toate tipurile, nu toți politicienii noștri sunt de acord.
Deputatul Emil Dumitru, de exemplu, este de părere că aceste fonduri ar fi trebuit să fie destinate mai degrabă către alte linii de finanțare la nivelul domeniului agricol. Acesta susține că infrastructura din mediul rural are multe alte posibilități din care se poate finanța, prin alte programe naționale.
”Sunt unele chestiuni pe care sincer nu le înțeleg. Spre exemplu, avem alocare de 200 milioane euro pentru drumuri în mediul rural. Eu, personal, nu spun că nu e nevoie de finanțare de infrastructură rutieră în mediul rural, dar avem Programul Anghel Saligny, avem PNRR, puteam să introducem ca indicator adițional în PNS un alt astfel de program finanțat din bugetul național, iar banii aceștia i-aș fi dus într-o zonă de valoare adăugată, de producție, de investiții în activitate economică cu rol productiv”, spune deputatul.
Mai citește și: Era mașinilor cu motor termic se încheie. Comisia Europeană a aprobat regulamentul. De când se opresc vânzările acestora
În condițiile în care, în mediul rural, până și salvările ajung la pacienți cu ore întârziere din cauza infrastructurii. În condițiile în care, în unele sate, oamenii bolnavi sunt cărați cu roaba pentru a ajunge la un punct de ajutor. Și în condițiile în care unii oameni nu au acces la curent electric pentru că nu există înfrastructură rutieră care să ajute la crearea liniei de tensiune, deputații noștri spun că nu este nevoie de investiții în infrastructură.
„După care avem alocare pentru infrastructura de drumuri agricole. Ok, să zicem că aici am putea fi de acord, dar uitându-ne în istoricul 2007-2013 și 2014-2020, vedem că acele criterii de eligibilitate pe drumuri de exploatație agricolă presupun să fie 5 ferme pe care să le străbată drumul respectiv, să fie intersectat cu un drum județean etc.
Să vedem ce va fi acum. Am dat doar două exemple de ce nu aș fi finanțat acum, pentru că există deja alte surse de finanțare, iar agricultura oricum are nevoie de mult mai mulți bani decât ce avem în PNS”, a spus deputatul Emil Dumitru.
Conform Planului Național Strategic ,bugetul dedicat investițiilor în infrastructura rutieră de bază din mediul rural se ridică la 200 de milioane de euro.
Pentru infrastructura de acces agricolă se va aloca suma de 100 de milioane de euro. De precizat este că, în cazul ambelor tipuri de investiție, valoarea maximă de sprijin pentru un proiect este de 1 milion de euro, cu o intensitate de 100%.
Te-ar mai putea interesa și: Scade consumul de energie electrică din România. Resursele sunt din ce în ce mai puține. Cu cât a crescut exportul în 2022