- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Barajul de la Stânca-Costești, pentru care Ceaușescu a plătit 60 de tone de aur. Colosul de fier și beton funcționează și acum

21 Jul, 16:34 • Amarie Giorgiana
Barajul de la Stânca-Costești, pentru care Ceaușescu a plătit 60 de tone de aur pur, este una dintre cele mai impresionante structuri ale epocii comuniste, ocupând locul trei ca mărime în Europa.
Barajul de la Stânca-Costești, pentru care Ceaușescu a plătit 60 de tone de aur. Colosul de fier și beton funcționează și acum

La granița de nord a României se ridică una dintre cele mai impunătoare construcții ale perioadei comuniste: barajul de la Stânca-Costești, pentru care Ceaușescu a dat 60 de tone de aur, potrivit Playtech.

Această gigantică structură de beton, realizată cu un cost echivalent cu câteva tone de aur pur, ocupă locul al treilea ca mărime în Europa. În epoca României comuniste, liderii aveau o predilecție pentru structuri de amploare și construcții monumentale, menite să sublinieze succesul regimului socialist și să satisfacă megalomania naționalistă a lui Nicolae Ceaușescu.

Barajul de la Stânca-Costești traversează râul Prut, formând o legătură între România și Republica Moldova. Barajul, acompaniat de un vast lac de acumulare, a implicat costuri enorme. Specialiștii afirmă că, și în prezent, această structură comunistă monumentală protejează întreaga lungime a Prutului, până la Galați, de inundații, fiind atât de bine realizată încât nu a necesitat niciodată reparații majore.

Barajul de la Stâca-Costești. Cum a început construcția

Planurile pentru construcția barajului au început să prindă contur la începutul anilor 50, în contextul unei situații critice în nordul României. Prutul, de-a lungul său, de la Botoșani până la Galați, provoca anual distrugeri considerabile, mai ales în timpul verii și toamnei. Pentru autorități, inundațiile erau o problemă majoră, în special în contextul dezvoltării agriculturii, deoarece daunele erau substanțiale și adesea întreaga recoltă era compromisă. Autoritățile sovietice aveau și ele un interes în rezolvarea acestei probleme, deoarece pagubele afectau și teritoriul Basarabiei.

Prutul aducea, în perioadele cu ploi abundente, o viitură de peste 1.500 de metri cubi pe secundă, suficientă pentru a inunda peste 70.000 de hectare. Astfel, s-a ajuns la un acord de cofinanțare a unui proiect major de regularizare a cursului Prutului.

Proiectul prevedea construirea unui baraj între localitățile Stânca, în județul Botoșani, România, și Costești, în Basarabia. Planul a fost concretizat în anul 1971 și a necesitat un efort logistic și financiar uriaș.

Un colos de fier și beton care a costat peste 60 de tone de aur

Construcția barajului a început în 1971, costurile finale fiind estimate la 61.867.000 de ruble, echivalentul a peste 60 de tone de aur pur. România a suportat cea mai mare parte a costurilor, fiind cea mai afectată de inundații. S-au adus cantități uriașe de materiale de construcție, în principal fier și beton, precum și echipamente pentru deversoare și dotarea hidrocentralelor.

Echipamentele erau de ultimă generație pentru blocul estic la acea vreme. S-au folosit 4 milioane de metri cubi de beton românesc, realizat cu o compoziție specială. Întreaga construcție a fost ridicată de muncitori și ingineri români, iar lucrările au inclus utilizarea de scafandri specializați în construcții industriale.

În plus, a fost realizată o rețea vastă de tuneluri. Aceste tuneluri găzduiesc mecanismul care ajută barajul să reziste viiturilor, incluzând o cameră de comandă ce activează clapetele stăvilarului – șase plăci metalice care sunt ridicate și coborâte pentru a controla fluxul apei în lacul de acumulare.

Citește și: Licitația anului 2024. Șapca purtată de Nicolae Ceaușescu, scoasă la vânzare pe minim 500 de euro

Construcția a durat șapte ani, iar barajul a fost finalizat în 1978 și dat în folosință pe 4 noiembrie, în același an. Este un colos impresionant, cu o înălțime de 43 de metri și o lungime a coronamentului de peste 300 de metri, întărit cu numeroși contraforți și având un deversor uriaș în formă de pod.

Citește și: Destăinuirile lui Nicolae Ceaușescu către cel mai puternic bancher din lume, David Rockefeller. Ce a „furat” România de la americani

Peste baraj a fost amenajată o șosea care face legătura între punctele vamale de la Stânca și Costești, pe celălalt mal al Prutului.

Pe 5 noiembrie 1978 a avut loc inaugurarea centralei hidroelectrice Stânca-Costești pe râul Prut. La eveniment, România a fost reprezentată de Ion Iliescu, care era atunci ministru al energiei electrice, Trandafir Cocîrlă, ministrul de resort, și Florin Iorgulescu, președintele Consiliului Național Român pentru Conservarea Apelor. Din partea Uniunii Sovietice au participat Ivan Bodiul, ministrul puterii și electrificării Peter Stepanovich Neporozhny, și Polat Zade, ministru adjunct al reabilitării terenurilor și conservării apelor.

https://www.youtube.com/watch?v=GV71Z9WQ52Y

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Ce se întâmplă dacă pui 500 ml de oțet în mașina de spălat. Trucul ieftin pe care îl știu puține gospodine
Ce se întâmplă dacă pui 500 ml de oțet în mașina de spălat. Trucul ieftin pe care îl știu puține ...
Motivul pentru care felicitarea de Crăciun postată de Prinţul William şi Kate Middleton a fost ștearsă la scurt timp de la publicare. Dezvăluirile fotografului Familiei Regale
Motivul pentru care felicitarea de Crăciun postată de Prinţul William şi Kate Middleton a fost ștearsă ...
Cât costă un cozonac Dubai făcut de Gabriela Cristea. Cu cât vinde prezentatoarea TV produsele de patiserie de Crăciun
Cât costă un cozonac Dubai făcut de Gabriela Cristea. Cu cât vinde prezentatoarea TV produsele de ...
Doliu în lumea muzicii! Trupa Proconsul trece prin momente grele. „Vălică al nostru a plecat și el, prea devreme”
Doliu în lumea muzicii! Trupa Proconsul trece prin momente grele. „Vălică al nostru a plecat ...
Cum l-a poreclit presa din Italia pe Dan Șucu după ce a devenit acționar majoritar la Genoa
Cum l-a poreclit presa din Italia pe Dan Șucu după ce a devenit acționar majoritar la Genoa
Ce are de gând să facă Aura Șova cu cei 100.000 de euro câștigați la Vocea României. Nimeni nu se aștepta la un asemenea răspuns
Ce are de gând să facă Aura Șova cu cei 100.000 de euro câștigați la Vocea României. Nimeni nu ...
Ce mașină va putea trece prima prin intersecție? Testul care dă dureri de cap multor soferi
Ce mașină va putea trece prima prin intersecție? Testul care dă dureri de cap multor soferi
Banca din România care dispare din februarie. Ce se întâmplă cu banii clienților din conturi
Banca din România care dispare din februarie. Ce se întâmplă cu banii clienților din conturi
De ce să nu ridici niciodată o bancnotă găsită pe parbriz. Noua metodă folosită de hoţi
De ce să nu ridici niciodată o bancnotă găsită pe parbriz. Noua metodă folosită de hoţi
Ce reprezintă zgomotele produse de centrala termică. Cea mai frecventă problemă tehnică ce apare la centrale
Ce reprezintă zgomotele produse de centrala termică. Cea mai frecventă problemă tehnică ce apare ...
Lucian Romașcanu, purtătorul de cuvânt al PSD: „Duminică sunt consultările de la Cotroceni. Apoi anunțăm propunerea de premier”
Lucian Romașcanu, purtătorul de cuvânt al PSD: „Duminică sunt consultările de la Cotroceni. ...
Cât câștigă un român în Germania. Muncește la o fermă 310 ore pe lună: „Diferă în funcție de câte ore ai într-o lună”
Cât câștigă un român în Germania. Muncește la o fermă 310 ore pe lună: „Diferă în funcție ...
Deficit major de zilieri în România. Ziua de lucru se plăteşte chiar şi cu 500 de lei: „Mai găseşti doar bieţi pensionari, tineret nu mai vezi”
Deficit major de zilieri în România. Ziua de lucru se plăteşte chiar şi cu 500 de lei: „Mai ...
Se dă startul licitației pentru construirea Drumului Expres care va lega două mari orașe ale României. „Drumul morții”, pe care se petrec cele mai multe accidente, va fi înlocuit
Se dă startul licitației pentru construirea Drumului Expres care va lega două mari orașe ale României. ...
A doua şedinţă a Camerei Deputaţilor în structura nou aleasă. Se validează Raportul Comisiei de validare, iar deputaţii vor depune jurământul
A doua şedinţă a Camerei Deputaţilor în structura nou aleasă. Se validează Raportul Comisiei de ...