- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Barajul de la Stânca-Costești, pentru care Ceaușescu a plătit 60 de tone de aur. Colosul de fier și beton funcționează și acum

21 Jul, 16:34 • Amarie Giorgiana
Barajul de la Stânca-Costești, pentru care Ceaușescu a plătit 60 de tone de aur pur, este una dintre cele mai impresionante structuri ale epocii comuniste, ocupând locul trei ca mărime în Europa.
Barajul de la Stânca-Costești, pentru care Ceaușescu a plătit 60 de tone de aur. Colosul de fier și beton funcționează și acum

La granița de nord a României se ridică una dintre cele mai impunătoare construcții ale perioadei comuniste: barajul de la Stânca-Costești, pentru care Ceaușescu a dat 60 de tone de aur, potrivit Playtech.

Această gigantică structură de beton, realizată cu un cost echivalent cu câteva tone de aur pur, ocupă locul al treilea ca mărime în Europa. În epoca României comuniste, liderii aveau o predilecție pentru structuri de amploare și construcții monumentale, menite să sublinieze succesul regimului socialist și să satisfacă megalomania naționalistă a lui Nicolae Ceaușescu.

Barajul de la Stânca-Costești traversează râul Prut, formând o legătură între România și Republica Moldova. Barajul, acompaniat de un vast lac de acumulare, a implicat costuri enorme. Specialiștii afirmă că, și în prezent, această structură comunistă monumentală protejează întreaga lungime a Prutului, până la Galați, de inundații, fiind atât de bine realizată încât nu a necesitat niciodată reparații majore.

Barajul de la Stâca-Costești. Cum a început construcția

Planurile pentru construcția barajului au început să prindă contur la începutul anilor 50, în contextul unei situații critice în nordul României. Prutul, de-a lungul său, de la Botoșani până la Galați, provoca anual distrugeri considerabile, mai ales în timpul verii și toamnei. Pentru autorități, inundațiile erau o problemă majoră, în special în contextul dezvoltării agriculturii, deoarece daunele erau substanțiale și adesea întreaga recoltă era compromisă. Autoritățile sovietice aveau și ele un interes în rezolvarea acestei probleme, deoarece pagubele afectau și teritoriul Basarabiei.

Prutul aducea, în perioadele cu ploi abundente, o viitură de peste 1.500 de metri cubi pe secundă, suficientă pentru a inunda peste 70.000 de hectare. Astfel, s-a ajuns la un acord de cofinanțare a unui proiect major de regularizare a cursului Prutului.

Proiectul prevedea construirea unui baraj între localitățile Stânca, în județul Botoșani, România, și Costești, în Basarabia. Planul a fost concretizat în anul 1971 și a necesitat un efort logistic și financiar uriaș.

Un colos de fier și beton care a costat peste 60 de tone de aur

Construcția barajului a început în 1971, costurile finale fiind estimate la 61.867.000 de ruble, echivalentul a peste 60 de tone de aur pur. România a suportat cea mai mare parte a costurilor, fiind cea mai afectată de inundații. S-au adus cantități uriașe de materiale de construcție, în principal fier și beton, precum și echipamente pentru deversoare și dotarea hidrocentralelor.

Echipamentele erau de ultimă generație pentru blocul estic la acea vreme. S-au folosit 4 milioane de metri cubi de beton românesc, realizat cu o compoziție specială. Întreaga construcție a fost ridicată de muncitori și ingineri români, iar lucrările au inclus utilizarea de scafandri specializați în construcții industriale.

În plus, a fost realizată o rețea vastă de tuneluri. Aceste tuneluri găzduiesc mecanismul care ajută barajul să reziste viiturilor, incluzând o cameră de comandă ce activează clapetele stăvilarului – șase plăci metalice care sunt ridicate și coborâte pentru a controla fluxul apei în lacul de acumulare.

Citește și: Licitația anului 2024. Șapca purtată de Nicolae Ceaușescu, scoasă la vânzare pe minim 500 de euro

Construcția a durat șapte ani, iar barajul a fost finalizat în 1978 și dat în folosință pe 4 noiembrie, în același an. Este un colos impresionant, cu o înălțime de 43 de metri și o lungime a coronamentului de peste 300 de metri, întărit cu numeroși contraforți și având un deversor uriaș în formă de pod.

Citește și: Destăinuirile lui Nicolae Ceaușescu către cel mai puternic bancher din lume, David Rockefeller. Ce a „furat” România de la americani

Peste baraj a fost amenajată o șosea care face legătura între punctele vamale de la Stânca și Costești, pe celălalt mal al Prutului.

Pe 5 noiembrie 1978 a avut loc inaugurarea centralei hidroelectrice Stânca-Costești pe râul Prut. La eveniment, România a fost reprezentată de Ion Iliescu, care era atunci ministru al energiei electrice, Trandafir Cocîrlă, ministrul de resort, și Florin Iorgulescu, președintele Consiliului Național Român pentru Conservarea Apelor. Din partea Uniunii Sovietice au participat Ivan Bodiul, ministrul puterii și electrificării Peter Stepanovich Neporozhny, și Polat Zade, ministru adjunct al reabilitării terenurilor și conservării apelor.

https://www.youtube.com/watch?v=GV71Z9WQ52Y

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Drumul expres Craiova-Pitești ar putea fi deschis săptămâna viitoare
Drumul expres Craiova-Pitești ar putea fi deschis săptămâna viitoare
ANPC verifică toate etichetele! Produsele retrase de urgență de la raft
ANPC verifică toate etichetele! Produsele retrase de urgență de la raft
Nestle separă divizia de apă premium. Schimbare pentru Perrier și San Pellegrino!
Nestle separă divizia de apă premium. Schimbare pentru Perrier și San Pellegrino!
Zero taxe! Guvernul a aprobat măsura care schimbă totul!
Zero taxe! Guvernul a aprobat măsura care schimbă totul!
Cutremur neașteptat în România! Seismul a șocat o zonă liniștită, iar experții INFP sunt în alertă
Cutremur neașteptat în România! Seismul a șocat o zonă liniștită, iar experții INFP sunt în alertă
România marchează un moment istoric! Anunțul surpriză făcut de Bogdan Ivan
România marchează un moment istoric! Anunțul surpriză făcut de Bogdan Ivan
Mașinile pe care le poți conduce cu permis categoria B. Când ai nevoie de alt examen auto
Mașinile pe care le poți conduce cu permis categoria B. Când ai nevoie de alt examen auto
Un român face dezvăluiri uimitoare despre traiul în Elveția, în 2024: „Hai să vă spun ce vi se oferă dacă lucrați la stat”
Un român face dezvăluiri uimitoare despre traiul în Elveția, în 2024: „Hai să vă spun ce ...
Pensionarii vor primi banii în decembrie. Simona Bucura Oprescu a făcut anunțul mult așteptat. Vor fi creșteri de la 1 ianuarie 2025
Pensionarii vor primi banii în decembrie. Simona Bucura Oprescu a făcut anunțul mult așteptat. Vor ...
Lovitură pentru PFA-uri! Curtea Constituțională blochează legea transformării în societăți comerciale
Lovitură pentru PFA-uri! Curtea Constituțională blochează legea transformării în societăți comerciale
ÎCCJ a confirmat. Carrefour, Auchan și Cora au umflat artificial prețurile la raft. Amenzi de 18,8 milioane de euro
ÎCCJ a confirmat. Carrefour, Auchan și Cora au umflat artificial prețurile la raft. Amenzi de 18,8 ...
Ajutoare de la stat pentru români înainte de Sărbători. La cine vor ajunge banii
Ajutoare de la stat pentru români înainte de Sărbători. La cine vor ajunge banii
Strategia națională 2025-2035 promite să elimine complet sărăcia energetică!
Strategia națională 2025-2035 promite să elimine complet sărăcia energetică!
Noua centrală pe gaz de la Iernut va fi finalizată în mai 2025, anunță ministerul Energiei
Noua centrală pe gaz de la Iernut va fi finalizată în mai 2025, anunță ministerul Energiei
Avizul obligatoriu pentru proprietarii de terenuri. Actul fără care nu pot vinde
Avizul obligatoriu pentru proprietarii de terenuri. Actul fără care nu pot vinde
Altex dă lovitura! Noua strategie care va schimba complet piața electrocasnicelor!
Altex dă lovitura! Noua strategie care va schimba complet piața electrocasnicelor!
Dispar plățile cu cardul în România? Metoda care ia avânt în băncile din țara noastră: „Oamenii s-au obișnuit”
Dispar plățile cu cardul în România? Metoda care ia avânt în băncile din țara noastră: „Oamenii ...
Ce riscă persoanele care deschid sau consumă produse din supermarket, înainte să le plătească, în 2024: „Am fost amenințat cu poliția”. Un avocat lămurește această situație
Ce riscă persoanele care deschid sau consumă produse din supermarket, înainte să le plătească, ...