Black Friday 2024 se apropie cu pași repezi, iar cumpărătorii abia așteaptă să vadă ofertele magazinelor. Pentru a se asigura că românii vor fi atenți când fac shopping online, directorul ANPC a făcut câteva clarificări.
”Atenţie la comercianţii şi pieţele online care nu au sediul în Uniunea Europeană! Unele produse comercializate de către aceşti comercianţi nu respectă normele de siguranţă pentru comercializarea în Uniunea Europeană.
În plus, capacitatea autorităţilor europene de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată, astfel încât nu puteţi fi siguri că veţi beneficia de drepturile prezentate mai sus, inclusiv dreptul de retur sau garanţie”, a scris Paul Anghel pe Facebook.
Citește și: Black Friday 2024. Top strategii pentru a găsi cele mai bune oferte de Vinerea Neagră din 8 noiembrie
Directorul ANPC a adus în discuție și garanția care se aplică produselor cumpărate de Black Friday. Practic, există două tipuri: garanția legală de conformitate și cea comercială.
Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului și este, în principiu, de doi ani, dar există și excepții. În cazul bunurilor cu elemente digitale, precum televizoarele sau telefoanele, garanția legală poate fi de cinci ani, dacă bunurile au o durată medie de utilizare mai mare de cinci ani. Aceasta poate fi și mai mare, în funcție de producător. În ceea ce privește restul produselor, consumatorul și vânzătorul pot să convină asupra unei garanții de cel puțin un an.
Garanția comercială este oferită suplimentar de vânzător, fiind, spre exemplu, de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale electrocasnicelor. Dacă un bun se strică sau nu respectă specificațiile, poate fi reparat, înlocuit și se poate restitui contravaloarea sau reduce semnificativ prețul.