Cu toate că Botoșaniul este al doilea cel mai mare județ din țară, după Brăila, în ceea ce privește suprafața luciului de apă și pe de asupra, este mărginit de cele mai importante râuri din Moldova, respectiv Prutul și Siretul, vară de vară sătenii suferă de sete, conform Observator News.
Investițițiile care ar trebui făcute pentru a se asigura alimentarea corespunzătoare cu apă a județului întârzie să apară. Mai mult, operatorul de apă al județului se confruntă cu probleme financiare grave, fiind a doua oară când este somat de agenți economici să plătească datorii importante.
Situația ar putea deveni chiar mai neagră pentru Botoșani, din moment ce apa care vine din principala sursă de alimentare este puternic colmatată.
De aproape 20 de ani, Botoșaniul a stat parcă sub un blestem. Toți operatorii de apă și canalizare au fost îngropați în datorii și au avut probleme financiare acute, iar Nova Apaserv, actualul operator, nu face excepție de la această regulă. În anul 2021, societatea cu acționariat de stat avea datorii de aproape un milion de euro. La momentul respectiv furnizorul a decis să rezilieze contractul, iar societatea a fost la un pas de a rămâne fără energie electrică, iar județul fără apă, din cauza opririi instalațiilor.
Pentru a se rezolva această situație a fost necesară eșalonarea datoriilor. Pe deasupra, Nova Apaserv a fost implicată într-un proces cu un antreprenor care lucra la rețeau de apă și canal, pe care la pierdut. Iar anul 2023, a început cu stângul pentru societate. Este vorba despre faptul că operatorul a rămas fără pază, deoarece, firma care asigura paza companiei nu a mai fost plătită de jumătate de an și a denunțat contractul.
„Se poartă discuții. Cu siguranță va fi o reeșalonare”, spune Bogdan Dăscălescu, vicepreședintele Consiliului Județean Botoșani.
Nu este de mirare faptul că investițiile esențiale pentru buna furnizare a apei se lasă așteptate la Nova Apaserv, dat fiind că se află într-o situație atât de delicată. Totuși problemele din teren sunt cât se poate de grave. De exemplu, conducta care duce la Flămânzi și alimentează mai multe comune pe traseu este găurită pe aproape toată lungimea ei. La fel și magistrala care vine de la Prut, construită în anul 1981.
Cu precădere vara, cetățenii primesc apă doar din când în când. De asemenea, avariile sunt la ordinea zile. Iar ca tabloul sumbru să fie complet, municipiul Botoșani riscă să rămână fără apă în 10 ani. Lacul de acumulare de la Bucecea, cel de unde este alimentat orașul este în proporție de 80% colmatat. În momentul de față nu există soluții concrete.