De multă vreme autoritățile locale din Brașov caută șoluții pentru asigurarea transportului în Zona Metropolitană. Încă de pe vremea administrației Scripcaru, Brașovul își propunea să asigure acest lucru cu trenul. Primarul Allen Coliban a promis încă din campania electorală că vrea să asigure o mobilitate cât mai prietenoasă cu mediul, astfel că ideea a fost preluată și transformată în proiect.
Două licitații pentru realizarea proiectului au fost lansate în acest an, însă niciuna nu s-a concretizat în semnarea unui contract. Asociaţia pentru Transport Metropolitan Braşov va încerca pentru a treia oară să găsească un consultant care să pregătească documentaţia tehnică pentru reţeaua de trenuri metropolitane.
Astfel, în 29 noiembrie, pe platforma electronică de achiziţii publice a fost lansată o licitaţie cu o valoare estimată de 12.898.717 lei, fără TVA, pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru dezvoltarea unui sistem transport public feroviar în Zona Metropolitană Braşov şi aria de influenţă. Termenul de depunere a ofertelor este 30 decembrie. În cazul în care în urma acestei proceduri se va semna un contract de servicii cu un consultant, acesta va avea la dispoziţie 11 luni pentru finalizarea documentaţiilor.
Potrivit specialiştilor asociaţiei, conceptul de tren metropolitan cuprinde cinci componente, respectiv infrastructura feroviară (inclusiv puncte de oprire), infrastructura de acces (la staţii şi puncte de oprire, inclusiv amenajări urbanistice „verzi”), achiziţia de trenuri, sistem integrat de tarifare cu transportul public local, branding, publicitate şi informarea publicului.
Dintre cele cinci componente, prin contractul scos la licitaţie de Asociaţia Metropolitană de Transport Braşov vor fi acoperite două componente (infrastructura feroviară şi infrastructura de acces), urmând ca restul de trei componente să fie pregătite şi implementate de către asociaţie prin activităţi complementare.
Nouă trasee ar urma să fie deservite transportul cu tren metropolitan, toate cu municipiul Brașov ca punct de plecare. Acestea ar urma să fie către Predeal, Zărnești, Codlea, Rotbav, Sfântu Gheorghe, Întorsura Buzăului, Aeroportul Internațional Ghimbav, Bran și unul circular, Brașov – Bod – Hărman – Prejmer – Dârste – Brașov. Primele 7 vor fi mai ușor de implementat, însă pentru ultimele două este nevoie și de realizarea infrastructurii, care nu există la acest moment.