Bucureștiul are printre cele mai reduse costuri din Europa Centrală și de Est când vine vorba de amenajarea spațiilor de birouri. Totuși, acestea au continuat să crească, înregistrând un avans de 15-20% în ultimul an, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, conform Economedia.
Cu un nivel mediu de 943 euro/mp (hard costs + soft costs), costul înregistrat în București este cu 32% sub nivelul din Varșovia sau Praga, și cu 25% peste cel din Sofia, care este cea mai ieftină capitală din regiune.
„Chiar dacă în ultimul an prețul materiilor prime brute nu au mai avut creșteri semnificative, produsele finite care implică cheltuielile cu forța de muncă, cu utilitățile, cu transportul au continuat să se scumpească.
Cel mai mare impact asupra costurilor de amenajare a spațiilor de birouri l-au avut costul cu forța de muncă – în condițiile în care în România vorbim anul trecut de o creștere a salariului mediu net cu peste 15% – și costurile cu materialele și echipamentele necesare.
Un element important îl reprezintă și cheltuielile necesare pentru implementarea standardelor ESG, o preocupare din ce în ce mai des întâlnită din partea chiriașilor”, a spus Andrei Ianculescu, head of project management Cushman & Wakefield Echinox.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de companie, în funcție de complexitatea proiectului, a materialelor și a soluțiilor utilizate, dar și a sistemelor tehnice și de securitate implementate, bugetele totale pot varia de la circa 700 de euro/metru pătrat până la peste 1.400 de euro/metru pătrat.
Costurile cu lucrările de fit-out arhitectura și instalațiile (51%) și cu mobilierul (circa 30%) sunt cea mai mare pondere în costul total și au fost impactate cel mai mult de creșterea prețurilor. Sistemele audio-video si tehnologia de IT, precum și serviciile de project management și proiectare reprezintă celelalte componente ale costurilor totale pentru amenajarea spațiilor de birouri.
Încă un element care a avut impact asupra bugetelor alocate pentru amenajarea birourilor o reprezintă schimbările legislative, care impun noi norme în acest domeniu, și putem menționa aici obligativitatea sistemului de detecție incendiu în pardoseală, dar și nevoia de calitate și impact vizual, precum și alinierea la așteptările angajaților.