Ministerul Transporturilor anunță că Municipiile reședință de județ cu peste 100 000 locuitori, județele sau Asociațiile de Dezvoltare București-Ilfov care realizează parteneriate cu CFR Infrastructură pot depune proiecte pentru trenuri metropolitane, anunță Ministerul Transporturilor, potrivit economedia.ro.
Citește și: România cumpără 37 de trenuri electrice, de ultimă generație. Când vor fi puse în circulație
Așadar, în acest fel se deschide procedura apelurilor de proiecte pentru tren metropolitan, proiecte care au o alocare totală de 495 milioane euro din care 421 milioane euro sunt fonduri europene nerambursabile.
De asemenea, bugetul total de contracarare pentru trenurile metropolitane în nodurile urbane este de un miliard de euro și 350 de milioane fonduri nerambursabile în timp ce, pentru Capitală, bugetul total este de peste 200 de milioane de euro cu 71 milioane din Fondul European de Dezvoltare.
„Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de Autoritatea de Management pentru Programul Transport (PT) 2021-2027, lansează apelurile de proiecte destinate dezvoltării și promovării mobilității urbane multimodale durabile, prin publicarea versiunii finale a ghidului solicitantului pentru prioritatea (P6) Dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane – trenurile metropolitane. Alocarea totală prin intermediul acestor apeluri este de 495 mil. euro, din care 421 mil. euro contribuția UE (FEDR și FC), cu posibilitatea supracontractării.
Astfel, începând cu 04.09.2023 UAT-urile municipii reședință de județ cu peste 100.000 de locuitori/noduri urbane/ UAT-urile – județe/ asociațiile de dezvoltare intercomunitară constituite între municipii reședință de județ cu peste 100.000 de locuitori/noduri urbane și alte unități administrativ teritoriale/ Municipiul București/ asociația de dezvoltare intercomunitară constituită între Municipiul București și alte unități administrativ teritoriale în parteneriat cu CFR-S.A., pot depune proiecte pentru dezvoltarea transportului feroviar metropolitan.
Cele două apeluri de proiecte care vizează acest tip de investiții sunt de tip necompetitiv, conform principiului „primul venit, primul servit”, până la epuizarea finanțării disponibile sau până la încheierea apelului, oricare dintre cele două date survine prima.
1.(P6) Trenuri metropolitane în nodurile urbane
- Alocarea FEDR: 350 milioane de euro
- Bugetul limită de contractare: 1.050.000.000 euro
- Rata de cofinanțare: 85%
Solicitanți eligibili:
- unități administrativ-teritoriale – municipii reședință de județ cu peste 100.000 de locuitori/noduri urbane în parteneriat cu CFR-S.A.;
- unități administrativ-teritoriale – județe, în parteneriat cu CFR-S.A;
- asociații de dezvoltare intercomunitară constituite între municipii reședință de județ cu peste 100.000 de locuitori/noduri urbane și alte unități administrativ teritoriale în parteneriat cu CFR S.A.
Municipiile reședință de județ cu peste 100.000 de locuitori/noduri urbane care pot fi finanțate din FEDR sunt: Arad, Bacău, Baia Mare, Botoșani, Brăila, Brașov, București, Buzău, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Oradea, Piatra Neamț, Pitești, Ploiești, Râmnicu Vâlcea, Satu Mare, Sibiu, Târgu Mureș și Timișoara.2. (P6) Trenul metropolitan în regiunea București-Ilfov
- Alocarea FC: 71 milioane de euro
- Bugetul limită de contractare: 213.000.000 euro
- Rata de cofinanțare: 85%
Solicitanți eligibili:
Municipiul București în parteneriat cu CFR-S.A.;
asociație de dezvoltare intercomunitară constituită între Municipiul București și alte unități administrativ teritoriale în parteneriat cu CFR S.A.
Acțiuni eligibile în cadrul ambelor apeluri:
- Intervenții la infrastructura de cale ferată destinată transportului feroviar metropolitan;
- Achiziția de material rulant sustenabil pentru serviciile feroviare de transport metropolitan;
- Dezvoltarea facilităților multimodale pentru transportul de pasageri cu trenul metropolitan.”
Mai mult decât atât, Primăria Capitalei a scos la pentru prima etapă a trenului metropolitan București, însă procedura a fost anulată pentru că nu s-au depus oferte. Ulterior, s-a scos la licitație studiul pentru trenul București-Scroviștea (Periș), iar secretarul de stat Ionel Scrioșteanu a anunțat intenția unui serviciu spre Brănești și Fundulea.
Alte articole: România se îmbogățește cu 37 de trenuri electrice! Cine va suporta costurile de peste 52 de milioane de euro