Veste proastă pentru cei care călătoresc cu avionul: vor trebui să scoată din buzunar cel puțin 100 de euro în plus, la fiecare zvor, notează observatornews.
Potrivit unui raport european, prin introducerea acestei taxe de minimum 100 de euro, poluarea din aer s-ar putea reduce cu peste 20 la sută. Pe de altă parte, se estimează că instaurarea măsurii va duce și la scăderea cu 25 la sută a numărului de pasageri.
Taxa ar urma să fie plătită de pasagerii țărilor din UE, după un algoritm ce descurajează, practic, folosirea avionului ca mijloc de transport. Astfel, în timpul unui an calendaristic, doar primul zbor va fi scutit de această taxă. La al doilea zbor, pasagerii vor trebuie să achite câte 100 de euro, suma urmând să crească, gradual, odată cu următoarele călătorii cu avionul. Este vorba, așadar, despre o taxare progresivă a călătoriilor cu avionul.
Pasagerii nu văd cu ochi buni viitoarea taxă. „Mi se pare o aberaţie, în condiţiile în care parlamentarii, indiferent din ce ţară a Europei, circulă cu private jet. China, India şi alte ţări produc poluare de 80 la sută, iar noi să salvăm cu ce?!”, spune un cetățean, în timp ce un altul se plânge de faptul că ”peste tot unde te duci bani, bani, bani!”.
Altcineva se declară susținător al luptei cu poluarea, însă este nemulțumit de valoarea taxei. ”Mi se pare cam mult 100 de euro pentru fiecare zbor. Ar fi în regulă ideea, este necesar. Poluarea este maximă”, consideră acesta.
Noua taxă este văzută drept o lovitură dură dată turismului. „Practic, se va limita dreptul la deplasare prin statele Uniunii Europene. Aşa cum ştim, sunt milioane de cetăţeni români aflaţi în statele din vest care, de două ori pe an, vin să-şi vadă familia. Aceştia sunt victime. Noi va trebui să găsim formule prin care să limităm această lovitură pe care o vom primi”, spune Florin Ionescu, consultant în turism.
În ultimii ani, UE s-a arătat din ce în ce mai preocupată de reducerea poluării, inclusiv a celei provocate de zboruri. Marii poluatori vor trebui să plătească mai multe certificate de emisii de carbon, iar cotele gratuite, încet-încet, vor dispărea. „Pentru fiecare tonă de dioxid de carbon emisă în atmosferă, trebuie să cedeze un certificat. Deja din 2024 aceste alocări se vor reduce, din 2025 şi mai mult. Pentru orice modificare care ţine de fiscalitate la nivelul UE este nevoie de unanimitate. Sunt câteva state care se opun modului în care combustibilii sustenabili ar fi taxaţi mai puţin decât combustibilii fosili”, precizează Mihnea Cătuţi, specialist în energie.
Citește și Guvernul pregătește o nouă majorare a salariului minim, valabilă din ianuarie 2025