Recent, constructorul grec Aktor a declarat că cele mai lungi tuneluri feroviare care străbat Carpații vor fi finalizate în 2026. Lucrările au început deja la tunelul de la Ormeniș, parte a proiectului de modernizare a căii ferate dintre Brașov și Sighișoara. Acest proiect, cel mai mare de acest tip din România, presupune circulația trenurilor prin tuneluri de 7 și 5 kilometri lungime. Odată finalizată modernizarea, trenurile vor putea circula cu viteze de până la 160 km/h, reducând timpul de călătorie de la 3 ore la doar 45 de minute, notează Antena 3 CNN.
Aktor a dat asigurări că până în 2026 proiectul va fi finalizat. Săpăturile pentru tunelurile de la Ormeniș sunt realizate cu ajutorul a două utilaje specializate de tip „cârtiță” (TBM), iar alte două astfel de utilaje vor intra în operare în septembrie 2024. Antonis Kyriakos, managerul general al Aktor România, a subliniat că întârzierile au fost cauzate în principal de schimbările de proiectare, însă compania este hotărâtă să recupereze timpul pierdut, lotul 2 urmând să fie finalizat înaintea loturilor 1 și 3.
„Tunelurile vor fi gata în ianuarie 2026 potrivit ultimului calendar. Cele două mașini de săpare tuneluri (TBM) sunt deja în operațiune, iar celelalte două vor intra pe șantier în septembrie 2024, așa că toate patru vor fi operaționale în acest an.
Întârzierile au apărut, în principal, din cauza schimbărilor de proiectare. Este un proiect dificil pentru că eforturile trebuie adaptate în mod constant situației din teren, dar vom tăia din timp. Lotul 2 va fi gata înaintea loturilor 1 și 3, așa că în programul general al Ministerului Transporturilor”, a declarat Antonis Kyriakos.
Te-ar putea interesa și: Cel mai lung tunel subacvatic din lume se construiește pe sub Marea Baltică. Se va putea ajunge între două țări în 7 minute
Aktor nu se ocupă doar de modernizarea căii ferate, ci și de infrastructura rutieră din România. Compania toarnă asfaltul pe porțiunea Bragadiru – Joița, tronson din autostrada A0, care ar urma să fie dat în circulație până la finalul verii. Kyriakos a declarat că lucrările sunt vizibile și se desfășoară chiar și pe timp de noapte, asigurându-se că termenul de finalizare va fi respectat, cu autostrada deschisă traficului cel târziu la începutul lunii septembrie.
În timp ce grecii contribuie la dezvoltarea infrastructurii românești, aceștia folosesc și materiale românești pentru proiectele lor din Grecia. Un exemplu notabil este construcția unui zgârie-nori de 50 de etaje în Atena, pentru care fundația este realizată din materiale românești.
Costurile fundației s-au ridicat la trei milioane de euro, iar clădirea, care va fi cel mai scump complex rezidențial din Grecia, are un preț de 55.000 de euro pe metru pătrat. Deși proiectul este încă în faza de proiectare, toate cele 200 de apartamente au fost deja vândute, un apartament de 40 mp costând 2,2 milioane de euro.