Creșterea frecvenței cumpărăturilor online a dat naștere unei noi preocupări în ceea ce privește securitatea cibernetică: smishing-ul. Odată cu această evoluție a comportamentului consumatorilor, infractorii cibernetici au găsit noi modalități de a păcăli oamenii, profitând de notificările, mesajele și email-urile pe care aceștia le primesc de la diverse servicii de curierat și Poșta Română, notează Playtech.
Smishing-ul, o variantă a phishing-ului, se bazează pe mesaje text (SMS) prin care infractorii încearcă să obțină informații sensibile de la utilizatori. Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează că acești escroci se folosesc de rutina zilnică a cumpărăturilor online pentru a trimite mesaje false, pretinzând că provin de la surse de încredere, cum ar fi companiile de livrare.
Escrocii includ adesea link-uri către site-uri web false, care imită paginile oficiale ale companiilor. Odată ce utilizatorii accesează aceste link-uri, sunt redirecționați către site-uri controlate de ei, unde sunt solicitați să furnizeze informații personale, cum ar fi datele de autentificare sau detalii despre conturile bancare.
Te-ar putea interesa și: Atenție la buletinele false! Schema folosită de escroci care a lăsat mai mulți români cu datorii de 60.000 de lei
Pentru a proteja utilizatorii împotriva acestui tip de escrocherie, DNSC oferă următoarele recomandări. Este recomandat să evitați să faceți clic pe link-uri din mesajele text primite de la surse necunoscute și să apelați numerele de telefon incluse în aceste mesaje.
În plus, nu furnizați niciodată informații sensibile prin SMS, indiferent cât de legitimă pare sursa. De asemenea, instalați un software antivirus pe dispozitivele dumneavoastră pentru a vă proteja împotriva amenințărilor cibernetice. Fiți atenți la mesajele text care solicită acțiuni imediate sau furnizarea de date de urgență, deoarece acestea sunt adesea trimise de escroci.
În cazul în care ați căzut victimă smishing-ului, DNSC recomandă următoarele acțiuni. Contactați imediat banca dacă ați furnizat date bancare sau de autentificare în urma unui astfel de atac. Schimbați parolele pentru conturile online afectate și activați autentificarea în doi pași pentru o protecție suplimentară. Este crucial să rămâneți vigilenți și să luați măsuri de precauție pentru a vă proteja împotriva escrocilor.
DNSC subliniază importanța vigilenței și a protecției personale împotriva acestor amenințări cibernetice și oferă suport și ghidare pentru prevenirea și gestionarea eficientă a situațiilor în care utilizatorii devin victime ale escrocilor.
Citește și: O femeie a fost înșelată de escroci în numele Băncii Naționale. ”Era să pierd 17.000 de lei”