Pentru cei care locuiesc la bloc, prezența unui lift este adesea considerată indispensabilă, mai ales în clădirile cu mai multe etaje. Cu toate acestea, există întotdeauna persoane care optează să nu utilizeze acest mijloc de transport și care se întreabă cine este scutit de plățile pentru întreținerea acestuia, transimite B1TV.
Este important de menționat că taxele pentru mentenanță se reflectă în suma lunară plătită pentru întreținerea clădirii. După cum arată Legea 196/2018, care reglementează funcționarea asociațiilor de proprietari, există anumite situații în care se poate permite exonerarea de la plata cheltuielilor legate de lift pentru anumite categorii de locatari. Cu toate acestea, decizia de a acorda scutire trebuie adoptată în cadrul unei adunări generale a asociației și nu poate fi implementată automat.
Costurile asociate funcționării unui lift pot fi împărțite în două categorii principale: energia electrică consumată de ascensor și cheltuielile necesare pentru întreținere și reparații. Factura de energie electrică este distribuită între funcționarea ascensorului și spațiile comune, iar procentajele variază în funcție de deciziile majorității proprietarilor.
Este crucial ca toți locatarii să contribuie la plata cheltuielilor pentru mentenanța și reparațiile ascensorului, având în vedere că acesta este considerat un bun comun. În cazul apariției daunelor, persoanele responsabile trebuie identificate și aduse la răspundere, iar costurile reparațiilor pot fi incluse în cuantumul contribuției lunare la întreținere.
Un lift trebuie întreținut, iar cheltuielile pentru energia electrică consumată de acesta trebuie împărțite între locatari. Cu toate acestea, nu toți locatarii utilizează ascensorul. În ceea ce privește energia electrică, costurile sunt distribuite în funcție de numărul total de locatari din clădire.
Persoanele care locuiesc la parter, demisol, subsol, mezanin și etajul 1 pot solicita scutire de la aceste costuri, condiția fiind depunerea unei cereri scrise către asociația de locatari. În cazul spațiilor comune situate la etajele superioare, exonerarea poate fi acordată doar în urma asumării unei angajamente personale în scris.
În ceea ce privește mentenanța și reparațiile, costurile sunt suportate de către toți proprietarii și se împart proporțional cu cota-parte de proprietate din spațiul comun al fiecărui locatar. Legea nu oferă scutire de la aceste cheltuieli niciunei persoane, indiferent de etajul în care se află apartamentul.
Modernizarea ascensorului în cazul imobilelor mai vechi poate reprezenta o soluție eficientă pentru reducerea cheltuielilor pe termen lung. Cu toate acestea, este esențial ca toate aspectele legate de funcționarea și costurile asociate ascensorului să fie discutate cu administratorul blocului și cu asociația de proprietari. Astfel, cei care locuiesc la parter, subsol sau etajul 1, pot solicita scutire de la costurile asociate ascensorului. Această solicitare implică întocmirea și semnarea unei cereri, care ulterior trebuie aprobată de către asociația de locatari a blocului. Cu toate acestea, vor rămâne de achitat facturile care au legătură cu mentenanța și reparațiile, însă nu și la costurile aferente energiei electrice consumate de ascensor.
Te-ar putea interesa și: Obligații noi pentru românii care stau la bloc. Câți bani trebuie să plătească, de fapt, potrivit Legii Asociației de Proprietari 2024