Românii se pregătesc de schimbări majore. Cărțile de identitate electronice sunt mai aproape să devină realitate pentru opt milioane și jumătate de români. Aceștia vor putea să beneficieze de așa numitul „buletin cu cip”, cu ajutorul cărora vor putea să călătorească în interiorul Uniunii Europene. România va primi fonduri prin PNRR special pentru indeplinirea acestui obiectiv. Schimbările pregătite de autorități în acest sens se referă și la faptul că pe acest document nu vor apărea nici adresa de domiciliu, nici data nașterii, ca în cazul unui buletin clasic, conform Știrile TVR.
Alte articole: Vodafone, anunţ important pentru toţi abonaţii. Ce serviciu nu va mai fi disponibil din februarie 2023
Cu ajutortul unei cărți de identitate electronice, posesorul va putea să acceseze bazele informatice ale instituțiilor publice. În prezent se lucrează la platformele necesare pentru înfăptuirea acestui lucru. De asemenea, portalul ministerului de Interne va fi gata anul acesta, potrivit oficialilor.
„MAI va expune toate serviciile. Spre exemplu, doriți să vă autentificați la starea civilă. Vă autentificați cu cartea de identitate după care prin intermediul hub-ului de servicii, după autentificare veți fi transportat la cazier, la Direcția Generală Permise, la orice altă structura MAI care prestează un serviciu pentru cetățean.”, a declarat Comisar șef Cătălin Giulescu, director DGEP
În proiectul de modificare a legii privind evidența populației sunt prevăzute și situații în care nu se vor aplica noile prevederi.
Colectarea amprentelor necesare pentru emiterea actului electronic de identitate poate fi evitaă numai în două situații. Una dintre ele se referă la copiii până la 12 ani, iar cea de-a doua la persoane cărora nu li se pot lua amprente din diverse motive. În acest ultim caz actul de identitate va fi emis pentru un singur an. Pe cartea de identitate electronică nu vom vedea data nașterii. Această informație va exista numai în memoria cipului, ca și adresa de domiciliu.
„Cetățeanul nu va mai fi obligat să își preschimbe documentul la fiecare schimbare de domiciliu. Noul domiciliu va fi înscris în suportul de stocare. Pe de altă parte, urmărim să creăm acele platforme informatice prin care schimbarea domiciliului să fie o operațiune pe care o realizăm de la distanță, fără prezența fizică a titularului.”, a mai adăugat acesta.
Noile modificări s-au impus după o perioadă în care proiectul pilot privind emiterea acestui tip de document, a fost derulat la Cluj.