La finalul anului 2022 se discuta despre posibilitatea ca în în 2023, Guvernul României să facă recepția pentru încă 100 de kilometri de autostradă, depășind astfel 1.000 dați în circulație la nivel național. Potrivit specialiștilor în infrastructură, țara noastră are nevoie de minimum 2.000 de de kilometri de autostradă, respectiv drum în regim de drum expres.
Totuși, borna de 1.000 de kilometri ar putea fi atinsă în 2023, chiar în prima jumătate a anului.
Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Alex Vîlvoi, președintele Asociației România Fără Gropi spun că este imposibil să nu se atingă acest prag.
„Ar fi absolut îngrozitor să nu ajungem la borna de 1000. Totuși suntem la 994-995 de kilometri. Mai avem nevoie de 5-6 kilometri până acolo deci este exclus să nu o atingem”, a decarat Horațiu Cosma. De asemenea, Alex Vîlvoi susține că „se va ajunge la 1.000 de km, dar la modul dați în folosință încă cel puțin 6 km, dar care mai necesită câteva lucrări”, potrivit Ziare.
Specialiștii în infrastructură au explicat ce tronsoane vor fi gata la mijlocul acestui an.
„Până la jumătatea anului acum trebuie să vedem, vorbim de proiectele care sunt foarte avansate, adică astăzi undeva la 70-80 % stadiu fizic. Ar fi odată Autostrada de Centură București Sud, între DN 5 și DN 6 pe Jilava și Bragadiru (10 kilometri) care trebuia să fie gata anul trecut pe discuțiile pe care le-am avut noi în 2021 cu Cătălin Drulă la Ministerul Transporturilor. Dar au fost întârzieri, au fost problemele cu aprovizionarea de balast. S-a tot amânat, s-a întârziat și a trecut pe 2023. Deci acolo e acest sector care e practic la 80 % e cel mai avansat de pe Autostrada Centura București la nivel de autostradă.
Asta e cu șanse să fie dat în folosință în primele 6 luni, dar asta trebuie să fie și o dorință atât a constructorului, cât și a ministerului să tragă tare pe acest sector, fiindcă altfel ar putea să fie gata mai spre a doua a parte a anului cu tot tronsonul și spre A2 adică să fie o o singură deschidere.Dar eu zic că ar fi util să tragă tare și să prioritizeze acest sector, mai ales că e foarte avansat.
Aici sunt 10 kilometri și mai sunt aproape 14 kilometri pe Autostrada Transilvania, tot un constructor turc, în județul Sălaj, între Nușfalău și Suplacu de Barcău, la la limita dintre județele Sălaj și Bihor. Acolo sunt 14 kilometri tot așa, în jur de 70-75% stadiu fizic. Dar acolo e o mică problemă. La capătul tronsonului, la limita cu județul Bihor, următorul sector este abia în licitație, probabil a cincea, de când a început Bechtel în urmă cu 20 de ani. Deci aceea porțiune nu se va deschide și pentru a putea fi circulabil sectorul anul acesta va trebui construit acolo un giratoriu provizoriu ca să descarce traficul în drumul național de lângă autostradă și asta înțeleg că încă nu e clarificată contractuală între constructor și Compania de Drumuri.
Deci e de soluționat și problema aceasta a unei girații provizorii. În rest, e fezabil și aici să fie până la jumătatea anului” a mai spus Horațiu Cosma.
De asemenea, șanse mari de deschidere în 2023 sunt și pentru:
Grecii de la Aktor ar putea „să o comită” din nou. După un an și jumătate de lucrări, sunt abia la 25% stadiu fizic pe Autostrada de Centură a Bucureștiului, între DN6 și A1.