România are în prezent 994,55 km de autostrăzi și drumuri expres, iar în 2023 se va depăși borna simbolică de 1.000 de kilometri de drumuri de mare viteză. Mai multe porțiuni de autostradă și drumuri expres ar urma să fie date în folosință în 2023. Potrivit ziare.com, anul acesta ar urma să fie dat în folosință tronsonul 3, al DEx12 Craiova-Pitești, între Slatina Nord-Est și Colonești (31,75 km). De asemenea, am mai putea circula în 2023 și pe Drumul Expres Galați – Brăila (11 km).
Autostrada A7, cunoscută drept Autostrada Moldovei, se va întinde pe traseul Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret. Va avea are 314 kilometri și construcția ei va fi finanțată prin PNRR.
Termenul final de realizare a Autostrăzii A7, până la Pașcani, este anul 2026. Autostrada ar putea fi finalizată, în proporție de 80%, în 2025.
Tronsonul de la Pașcani la Siret ar urma să fie scos la licitație în cel mai bun caz până la finalul anului 2023.
O altă autostradă mult așteptată este A8. Autostrada Unirii A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni ar urma să aibă o lungime de circa 311 kilometri. Momentan, este aproape finalizată documentația pentru scoaterea la licitație pentru execuție a traseului montan, din județele Mureș, respectiv Neamț, iar constructorii ar urma să fie desemnați până cel târziu în vara anului 2023.
Autostrada A11 Arad – Oradea – A3 va avea o lungime de 130 km. Deocamdată, doar 3,5 kilometri din această autostradă au fost dați în folosință. Este vorba despre o porțiune de drum dintre Arad și DN7. De asemenea, în 2020 a fost semnat contractul pentru legătură dintre Oradea și Autostrada A3, în zona comunei Borș, la profil de drum expres pentru 13 km și de drum național cu patru benzi (diferență până la 18,96km), conform 130km.ro.
Podul peste Dunăre de la Brăila ar putea fi gata în primăvara anului viitor, în aprilie sau mai varianta Măcin, iar pentru varianta Jijila din județul Tulcea perioada august-septembrie, a transmis ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
”Pe Pod, efectiv, multe nu mai sunt de făcut. În schimb pe descărcări mai e de lucru. Descărcarea pe zona de Brăila intră direct în Drumul Expres Galați-Brăila care se termină în 2023 (n.r constructor UMB), eu cred că undeva, cu tot cu vremea rea de iarnă, în aprilie-mai ar putea fi dat în trafic pe varianta Măcin în județul Tulcea și în august-septembrie la Jijila”, a declarat Sorin Grindeanu, în decembrie 2022.
Podul de la Brăila se va continua cu DEx6 Brăila – Galați, un drum care va avea 12,29 km și este deja în faza de execuție. Acest drum expres va face legătura între orașele Brăila și Galați. Termenul de deschidere este 2024.