După cum arată un studiu efectuat pe un eșantion de aproape 5.200 de bugetari, realizat de către Centrul de Formare APSAP, doar un sfert dintre aceștia cred că dețin competențe digitale avansate, motivând acest lucru prin capacitatea lor de a sta pe internet. Mai exact, 28% dintre participanți consideră că au un nivel avansat de competențe digitale, conform Ziarului Financiar.
În plus, aproape 90% dintre buhetari (1.285) își definesc competențele digitale avansate prin capacitatea de a naviga și căuta eficient pe Internet. Doar 10% (140) afirmă că au cunoștințe în programare și dezvoltare de aplicații (HTML), care i-ar clasifica cu adevărat la un nivel avansat.
În plus, 40% dintre bugetarii chestionați declară că au competențe digitale intermediare, în timp ce 30% au competențe digitale la nivel de bază. Un procent extrem de mic, de doar 0,4%, se consideră experți digitali.
Te-ar putea interesa și: ANPIS, investiție de 136 milioane de lei pentru o digitalizarea plăților de asistență socială. De unde vin banii
Această autoevaluare indică faptul ca majoritatea angajaților de la stat să nu îşi dezvoltă abilităţile constant prin participarea la cursuri de perfecţionare. În plus, cei care participă la cursuri plătesc pentru acestea din propriul buzunar în 50% din cazuri, ceea ce este descurajant pe termen lung, mai ales că legea obligă instituţiile publice să investească constant în pregătirea bugetarilor.
În ultimii doi ani, din totalul de 5.162 de respondenți, cei mai interesați de cursuri nu au fost bugetarii din administrația publică centrală, ci cei din administrația publică locală. Concret, din cei 5.162 de respondenți, 2.244 sunt din administrația publică locală, inclusiv consilii locale, primării și consilii județene,, în timp ce doar 1.676 provin din administrația publică centrală, inclusiv Guvernul, ministerele, alte organe centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor, și autoritățile administrative autonome.
În ceea ce privește administrația publică locală, peste 53% dintre bugetarii chestionați au afirmat că angajatorul suportă costurile participării la programele de perfecționare, în timp ce în Administrația Publică Centrală doar 33% dintre respondenți au putut spune același lucru.
Conform unui raport al Eurostat, nivelul competenţelor digitale de bază a crescut treptat în ultimii ani în majoritatea statelor membre UE, dar nu şi în cazul României. Ţara noastră se află pe penultimul loc, înaintea Bulgariei, în ceea ce priveşte competenţele digitale deţinute de adulţii activi din punct de vedere economic. Aceeaşi sursă realizează o diferenţiere clară între competenţele de bază şi cele avansate.