Majoritatea oamenilor păstrează cadourile de Crăciun care nu le plac, tendința fiind manifestată în special în Filipine (70%), România (49%), Italia (42%), Chile (41%), Brazilia (39%), arată un studiu Ipsos realizat între 10-14 noiembrie 2022, în rândul a 10.000 de respondenți din Australia, Brazilia, Chile, Franța, Germania, Italia, România, Spania, Singapore, Filipine, Marea Britanie și SUA, prin intermediul platformei de sondaj online Ipsos.Digital, citată de Revista Piața.
Românii se evidențiază însă prin faptul că dau mai departe, 49% dintre cei intervievați spunând că fac acest lucru. La fel procedează și locuitorii din Singapore (45%), Marea Britanie (32%), Australia (31%). Cei din Singapore ( 35%) și Marea Britanie ( 28%) donează cadourile pe care nu le folosesc, în timp ce în Franța și Germania consumatorii sunt mai predispuși să le vândă (25% respectiv 22%).
”Suntem o cultură foarte pragmatică, și nu foarte bogată, așa că un dar nefericit, făcut mai departe cadou, ne rezolvă multe probleme. Nu ne chinuim prea mult sa le vindem – ce e drept, în afara unor grupuri pe facebook, nu avem o piață a trocului dezvoltată în România – sau să le schimbăm. Schimbatul cadoului, ca și datul înapoi celui de la care l-am primit, par a fi acțiuni tabu, căci presupun o onestitate dureroasă față de rude și prieteni și riscul de a răni pe cineva emoțional. Și cum putem face asta cand una dintre vorbele care circulă pe buzele tuturor în perioada Sărbătorilor este ‘De Crăciun fii mai bun!‘?”, explică Alina Stepan, CEO Ipsos România.
În sezonul iarnă 2022, sunt șanse mari ca românii să primească în dar, în principal, produse de îmbrăcăminte, încălțăminte și bijuterii (56%), produse de îngrijire personală și parfumerie (35%) sau cadouri pentru casă (33%).
Studiul mai analizează și starea de spirit cu care oamenii întâmpină Crăciunul în acest an. Potrivit rezultatelor, starea de spirit la finalul lui 2022 poate fi rezumată în două cuvinte: anxietate și anticipare. Consumatorii au temeri justificate față de incertitudinile sociale, economice și geo-politice din jurul lor. Pe de altă parte, se bucură de sărbători fără restricții anti-COVID și anticipează cu bucurie momentele de sărbătoare alături de cei dragi.
În rândul celor 12 țări analizate, 34% dintre respondenți spun că abia așteaptă să se bucure de sărbătorile de iarnă, comparativ cu 39% dintre români, chiar dacă o treime dintre aceștia (30% față de 26% global) spun că bugetul alocat cumpărării de cadouri va crește, nu pentru că vor fi mai generoși, ci din cauza inflației.
În ceea ce privește promoțiile de Crăciun, rezultatele studiului arată că 87% dintre cetățenii celor 12 țări se simt stresați de prețurile în creștere și 55% în medie sunt chiar mai stresați decât anul trecut. Cuvântul inflație este pe buzele tuturor (în top 3 căutări pe Google în România anul acesta), și impactează toate zonele sociale. Consecința asupra cheltuielilor de sărbători – și chiar asupra unor tradiții – este imediată: 62% dintre români (față de 47% global) văd o influență asupra cumpărăturilor de Crăciun și 56% dintre români (față de 43% global) asupra modului în care vor sărbători și se vor simți la acest sfârșit de an.
Pentru a compensa prețurile ridicate, consumatorii din toate regiunile spun că își vor ajusta bugetele privitoare la decorațiunile de Craciun, mâncarea și băutura cumpărate pentru această ocazie, cadourile și chiar donațiile pentru cei defavorizați. Peste 50% dintre români vor căuta cele mai bune prețuri și promoții în acest sezon.
Studiul menționat a mai analizat și preferințele cumpărătorilor cu privire la locul din care intenționează să cumpere cadourile de Crăciun. Din cele 12 țări investigate, 23% dintre cetățeni spun că plănuiesc să cumpere mai mult din magazinele fizice, față de 17% care intenționează să cumpere mai puțin din aceste magazine. România păstrează aceeași proporție, însă cea mai mare creștere a intenției de revenire în magazine se înregistrează în rândul cumpărătorilor cu vârste cuprinse între 25-34 ani.
Cadouri precum experiențele (ex. bilete la evenimente, cursuri etc.), produsele electronice, cărțile, jucăriile și altele sunt mai probabil să fie cumpărate online de către români, În același timp, produsele cu care consumatorii intră în interacțiune mai direct, mai personal (alimentele și băuturile, produsele de îmbrăcăminte și încălțăminte, bijuteriile) sunt cumpărate într-o pondere mai mare din magazinele fizice.
Sondajul Ipsos a fost realizat în 12 țări, între 10-14 noiembrie 2022, în rândul a 10.000 de respondenți din Australia, Brazilia, Chile, Franța, Germania, Italia, România, Spania, Singapore, Filipine, Marea Britanie și SUA., prin intermediul platformei de sondaj online Ipsos.Digital.
În România, au fost intervievate 800 de persoane cu acces la Internet și vârsta cuprinsă între 18-75 de ani din toate zonele țării.