Pe Aeroportul Otopeni a domnit haosul după ce compania aeriană Tarom a anulat mai multe curse. Peste 20 de piloți ai Tarom au afirmat că ar fi inapți de zbor, declanșând o grevă spontană pentru a atrage atenția asupra condițiilor dificile în care lucrează de o perioadă îndelungată. Este foarte important de menționat faptul că persoanele afectate de această situație au dreptul să solicite despăgubiri pentru a-și recupera banii pe biletele de zbor.
Citește și: Nimeni nu se aștepta! Ce avere fabuloasă are Traian Băsescu în 2024
Piloții Tarom subliniază că au avut un rol crucial în menținerea companiei și că salariile lor au rămas la nivelul anului 2007, deși ne aflăm în anul 2024. Aceștia susțin că sunt nevoiți să încalce Codul Muncii, care prevede doar cinci zile consecutive de zbor urmate de două zile libere. În realitate, ei au declarat că sunt forțați să zboare șase sau chiar șapte zile consecutive fără a beneficia de compensațiile adecvate conform legii. Nemulțumirile lor au culminat într-o grevă spontană, provocând un haos considerabil pe Aeroportul Otopeni.
„Avem undeva peste 20 de piloți comandanți care s-au declarat inapți pentru zbor. Colegii noștri lucrează la această situație pentru a-i ajuta pe pasageri. E o situație neprevazută, fără precedent. Nu aveam vreun anunț. Personalul de zbor are acest drept de a se declara inapt pentru zbor. Sunt discuții, se caută să se înțeleagă motivele. Nu e o situație standard și căutăm să vedem care sunt problemele”, a precizat Alexandru Anghel, comunicator Tarom, luni, 8 iulie.
Noaptea trecută, mai multe zboruri operate de compania TAROM, care aveau destinații precum Cairo, Amman și Beirut, au fost anulate. Drept urmare, numeroși pasageri au fost nevoiți să aștepte ore îndelungate în aeroport, în speranța unei soluții. Această situație a continuat și în această dimineață, când, în jurul orei 9:40, au fost anunțate și alte anulări de zboruri. Piloții au comunicat rând pe rând că nu se pot prezenta la muncă din cauza unor probleme de sănătate.
În timp ce TAROM se confruntă cu aceste dificultăți interne, pasagerii ale căror zboruri au fost anulate își doresc recuperarea banilor plătiți pe bilete. În acest context, Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a emis un comunicat de presă, anunțând că va sprijini pasagerii afectați în obținerea despăgubirilor care li se cuvin.
Mai precis, FACIAS oferă persoanelor afectate de anulările TAROM un instrument juridic prin care pot solicita recuperarea banilor. Acesta constă în draft-ul unei acțiuni în răspundere civilă delictuală, prin intermediul căreia orice persoană prejudiciată poate cere despăgubiri la instanța competentă, în acest caz Judecătoria Buftea. În plus, reprezentanții Fundației vor asista reclamanții în instanță, oferindu-le suport juridic pe parcursul întregului proces.
„Orice cetățean poate descărca și completa acțiunea, iar FACIAS va interveni după depunerea cererii în instanță în fiecare proces pentru a susține drepturile încălcate.
FACIAS a semnalat, în mai multe rânduri, condițiile umilitoare pe care Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) le oferă călătorilor care tranzitează Aeroportul Internațional Henri Coandă: mizerie la toalete, lipsa aerului condiționat, spații învechite, nerenovate și neigienizate. Toate aceste neajunsuri fac insuportabilă șederea călătorilor aflați în tranzit sau ale căror curse au fost amânate sau chiar anulate. La toate acestea se adaugă și managementul defectuos al CNAB și al companiilor aeriene care conduce la greve ale personalului aeroportului dar și ale piloților.
FACIAS consideră că responsabili trebuie să plătească pentru umilințele, condițiile inumane la care au fost supuși pasagerii și îndeamnă să își apare drepturile pe cale judiciară”, se arată în comunicatul de presă transmis de FACIAS.